Staatssecretaris, Wilma Mansveld

Staatssecretaris neemt regie over OV-chipkaart

Staatssecretaris Wilma Mansveld wil meer regie krijgen over de invoering van de OV-chipkaart. De verschillende vervoerders zoals NS, Arriva, Veolia en Connexxion moeten zo veel mogelijk samenwerken. Als dit niet gebeurt, dan wil de staatssecretaris kunnen ingrijpen. Daarvoor worden aanpassingen gemaakt in de Wet Personenvervoer 2000, meldt ze aan de Tweede Kamer.

Mansveld zegt dat het noodzakelijk is dat de vervoerders overleg voeren en samenwerken. Nu voeren die partijen “soms eerder via de media discussies dan met elkaar aan tafel”, constateert zij.

Landelijke impact

De aanpassingen in de wetgeving moeten het mogelijk maken dat de regering beslissingen kan maken over concessieoverstijgende onderwerpen met een landelijk impact. “Toegankelijkheid van de OV-chipkaart en het dubbel opstaptarief zijn voorbeelden waar de behoefte aan eenheid en samenhang groot is. Maar binnen het gedecentraliseerde stelsel komt samenhang niet vanzelf tot stand”, aldus Mansveld. Zodra de besluitvorming op decentraal niveau vastloopt, moet het ministerie kunnen ingrijpen.

De staatssecretaris wil een herpositionering van Trans Link Systems (TLS). Daarbij moeten alle vervoerders invloed krijgen op het bestuur van de organisatie “om monopolististische beheersactiviteiten te scheiden van marktactiviteiten om een open markt voor nieuwe betaaldiensten in het belang van de reiziger te stimuleren”. Dit moet voor eerlijke en transparante marktverhoudingen zorgen.

Transparantie

Nu is TLS eigendom van de NS en vervoerders GVB, RET en HTM. Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, waarin de private vervoerders zijn verenigd, zegt al jaren te strijden voor meer transparantie op het gebied van kaartverkoop.

Mansveld wil regels en voorwaarden stellen aan het beschikbaar stellen van data voor bijvoorbeeld verkeers- en vervoersanalyses en onderzoek naar verbetering van het concessiestelsel. De NS kreeg het verwijt van de regionale vervoerders geen inzage te geven in het opbrengstenverdeelsysteem. Dit maakt het voor de vervoerders onmogelijk om analyses van het reizigersverkeer te maken.

OV-autoriteit

De staatssecretaris wil verder bekijken of ze regels kan stellen over tarieven en producten. Een onafhankelijke OV-autoriteit moet toezien dat al deze zaken worden nageleefd.

Decentrale overheden blijven bevoegd over het openbaar vervoer, verzekert de staatssecretaris. Alleen als vervoerders het over concessieoverstijgende onderwerpen niet eens worden, zal de regering ingrijpen.

Lees ook: Papieren kortingskaartje voorlopig niet afgeschaft

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Staatssecretaris neemt regie over OV-chipkaart”

Alexander de Groot|27.02.13|11:57

de politiek wil de handen af van het openbaar vervoer; dat konden we zien aan de verkoop van aandelen.
verder levert het niet genoeg op, maar nu moeten ze zich wel druk maken over de OV kaart.
wat willen ze nu eigenlijk.
moeten we het nu zelf uitzoeken of laten we de politiek verder aanmodderen, want veel verstand van het OV hebben ze niet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris neemt regie over OV-chipkaart | OVPro.nl
Staatssecretaris, Wilma Mansveld

Staatssecretaris neemt regie over OV-chipkaart

Staatssecretaris Wilma Mansveld wil meer regie krijgen over de invoering van de OV-chipkaart. De verschillende vervoerders zoals NS, Arriva, Veolia en Connexxion moeten zo veel mogelijk samenwerken. Als dit niet gebeurt, dan wil de staatssecretaris kunnen ingrijpen. Daarvoor worden aanpassingen gemaakt in de Wet Personenvervoer 2000, meldt ze aan de Tweede Kamer.

Mansveld zegt dat het noodzakelijk is dat de vervoerders overleg voeren en samenwerken. Nu voeren die partijen “soms eerder via de media discussies dan met elkaar aan tafel”, constateert zij.

Landelijke impact

De aanpassingen in de wetgeving moeten het mogelijk maken dat de regering beslissingen kan maken over concessieoverstijgende onderwerpen met een landelijk impact. “Toegankelijkheid van de OV-chipkaart en het dubbel opstaptarief zijn voorbeelden waar de behoefte aan eenheid en samenhang groot is. Maar binnen het gedecentraliseerde stelsel komt samenhang niet vanzelf tot stand”, aldus Mansveld. Zodra de besluitvorming op decentraal niveau vastloopt, moet het ministerie kunnen ingrijpen.

De staatssecretaris wil een herpositionering van Trans Link Systems (TLS). Daarbij moeten alle vervoerders invloed krijgen op het bestuur van de organisatie “om monopolististische beheersactiviteiten te scheiden van marktactiviteiten om een open markt voor nieuwe betaaldiensten in het belang van de reiziger te stimuleren”. Dit moet voor eerlijke en transparante marktverhoudingen zorgen.

Transparantie

Nu is TLS eigendom van de NS en vervoerders GVB, RET en HTM. Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, waarin de private vervoerders zijn verenigd, zegt al jaren te strijden voor meer transparantie op het gebied van kaartverkoop.

Mansveld wil regels en voorwaarden stellen aan het beschikbaar stellen van data voor bijvoorbeeld verkeers- en vervoersanalyses en onderzoek naar verbetering van het concessiestelsel. De NS kreeg het verwijt van de regionale vervoerders geen inzage te geven in het opbrengstenverdeelsysteem. Dit maakt het voor de vervoerders onmogelijk om analyses van het reizigersverkeer te maken.

OV-autoriteit

De staatssecretaris wil verder bekijken of ze regels kan stellen over tarieven en producten. Een onafhankelijke OV-autoriteit moet toezien dat al deze zaken worden nageleefd.

Decentrale overheden blijven bevoegd over het openbaar vervoer, verzekert de staatssecretaris. Alleen als vervoerders het over concessieoverstijgende onderwerpen niet eens worden, zal de regering ingrijpen.

Lees ook: Papieren kortingskaartje voorlopig niet afgeschaft

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Staatssecretaris neemt regie over OV-chipkaart”

Alexander de Groot|27.02.13|11:57

de politiek wil de handen af van het openbaar vervoer; dat konden we zien aan de verkoop van aandelen.
verder levert het niet genoeg op, maar nu moeten ze zich wel druk maken over de OV kaart.
wat willen ze nu eigenlijk.
moeten we het nu zelf uitzoeken of laten we de politiek verder aanmodderen, want veel verstand van het OV hebben ze niet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.