Qliner, Groningen

Hogere reizigersaantallen door investering in openbaar vervoer

Het gebruik van het openbaar vervoer in de regio Groningen is het afgelopen decennium flink gestegen. In de periode 2000 tot 2011 nam het aantal reizigers met 23 procent toe tot ongeveer 86.000 per etmaal.

De cijfers zijn afkomstig uit een actualisatie van de oude Netwerkanalyse uit 2006 die de stuurgroep Regio Assen-Groningen heeft laten uitvoeren door Grontmij. In dat rapport zijn alle verkeer- en vervoersstromen in de regio onder de loep genomen.

Trein en Qliner

De reizigersgroei in het openbaar vervoer komt geheel voor rekening van het treinvervoer en het hoogwaardig busvervoer: de Qliners. De toename is volgens de onderzoekers te danken aan de investeringen in het hoogwaardig openbaar vervoer de afgelopen jaren. De reizigersaantallen in het busvervoer in z’n geheel zijn licht gedaald. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de ingebruikname van de spoorlijn Groningen-Veendam.

De grootste stijgingen deden zich voor op de A7 west, de A28 en de corridor Zuidhorn. Op de noordelijke corridors nam het gebruik van het openbaar vervoer juist af.

Stedelijk vervoer

Het aantal reizigers van het stedelijk openbaar vervoer in de stad Groningen nam ook toe. Het aantal passagiers steeg tussen 2006 en 2011 met 11 procent naar zo’n 52.000 per etmaal.

Ook in de regio Assen zijn meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Het aantal reizigers groeide tussen 2006 en 2012 met 8 procent tot ruim 13.000 reizigers per etmaal. De grootste groei deed zich voor in het busvervoer van en naar de stad Groningen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hogere reizigersaantallen door investering in openbaar vervoer | OVPro.nl
Qliner, Groningen

Hogere reizigersaantallen door investering in openbaar vervoer

Het gebruik van het openbaar vervoer in de regio Groningen is het afgelopen decennium flink gestegen. In de periode 2000 tot 2011 nam het aantal reizigers met 23 procent toe tot ongeveer 86.000 per etmaal.

De cijfers zijn afkomstig uit een actualisatie van de oude Netwerkanalyse uit 2006 die de stuurgroep Regio Assen-Groningen heeft laten uitvoeren door Grontmij. In dat rapport zijn alle verkeer- en vervoersstromen in de regio onder de loep genomen.

Trein en Qliner

De reizigersgroei in het openbaar vervoer komt geheel voor rekening van het treinvervoer en het hoogwaardig busvervoer: de Qliners. De toename is volgens de onderzoekers te danken aan de investeringen in het hoogwaardig openbaar vervoer de afgelopen jaren. De reizigersaantallen in het busvervoer in z’n geheel zijn licht gedaald. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de ingebruikname van de spoorlijn Groningen-Veendam.

De grootste stijgingen deden zich voor op de A7 west, de A28 en de corridor Zuidhorn. Op de noordelijke corridors nam het gebruik van het openbaar vervoer juist af.

Stedelijk vervoer

Het aantal reizigers van het stedelijk openbaar vervoer in de stad Groningen nam ook toe. Het aantal passagiers steeg tussen 2006 en 2011 met 11 procent naar zo’n 52.000 per etmaal.

Ook in de regio Assen zijn meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Het aantal reizigers groeide tussen 2006 en 2012 met 8 procent tot ruim 13.000 reizigers per etmaal. De grootste groei deed zich voor in het busvervoer van en naar de stad Groningen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.