Reiziger is openbaar vervoer meer gaan waarderen

De waardering voor het stads- en streekvervoer is in 2012 weer gestegen. Gemiddeld gaven reizigers het openbaar vervoer een 7,4. In 2011 lag dat rapportcijfer net als de drie jaar daarvoor op 7,2. Vooral stedelijke gebieden in de Randstad dragen bij aan die hoge waardering.

De cijfers zijn afkomstig uit de OV-Klantenbarometer 2012 van het Kennisplatform Verkeer en Verover (KpVV). Dat onderzoek wordt jaarlijks gehouden, in 2012 voor de twaalfde keer. Dat gebeurt door reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot in de periode van eind oktober tot begin december naar hun mening te vragen. Het onderzoek richt zich op aspecten als algemene waardering, zitplaats, netheid, informatie, tarief, frequentie en sociale veiligheid.

Informatievoorziening

Opvallend is dat de meeste van die aspecten ruim voldoende scoren, met als uitschieter naar boven het gemak bij het instappen (8,4). De informatievoorziening bij vertragingen blijft al jarenlang slecht gewaardeerd, zij het dat er wel een lichte verbetering is. In 2008 gaven reizigers dat aspect nog een 4,5 gemiddeld. In 2012 is het rapportcijfer gestegen naar een 5,1.

In de ranglijst van de 75 onderzoeksgebieden, die grotendeels overeenkomen met de ov-concessies en ferrycontracten – bleef de top 3 van best gewaardeerde vervoerders hetzelfde. Op 1 staat het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,3), geëploiteerd door Arriva. Daarna volgen de veerdienst Dordrecht – Rotterdam (8,3) van Aquabus en de veerdienst Amsterdam – Velsen (8,1) van Connexxion. Onlangs werd bekend dat die laatste verbinding de Fast Flying Ferry per 1 januari 2014 stopt. Als de huidige concessie afloopt wil de provincie Noord-Holland er geen geld meer in steken. Connexxion onderhoudt de verbinding met draagvleugelboten al sinds 1998.

Stads- en streekvervoer

Het beste stadsvervoer wordt geleverd in Apeldoorn door Syntus, die van de reizigers een 7,7 kreeg. In de grote steden ziet KpVV een duidelijke toename van de waardering. De grootste stijging is te zien bij het busvervoer van GVB in Amsterdam: van een 6,9 in 2011 naar een 7,5 in 2012. Ook voor het busvervoer in Utrecht van GVU en in Den Haag van HTM vielen de rapportcijfers hoger uit, net als de metrodiensten en de trams in Amsterdam en Rotterdam .

Connexxion scoort met een 7,7 in de buurtconcessie Zaanstreek het beste op het gebied van streekvervoer. Maar ook tal van vervoerder zitten daar heel dicht tegenaan met eveneens een 7,7 of een 7,6.  Opvallend is dat nieuwkomer EBS in Waterland zich in die lijst mag voegen met een waardering van 7,6.

Regionale treindiensten

NS was in 2012 goed voor zowel de best gewaardeerde treindienst (de lijn Zwolle – Kampen met een 7,7 ) als de slechtst gewaardeerde lijn (Zwolle – Emmen met een 6,3). De grootste stijgers zijn de eveneens NS-lijnen. Het gaat om Gouda – Alphen a/d Rijn (van 6,9 naar 7,2) en Apeldoorn – Zutphen (van 7,2 naar 7,4). In de nieuwe dienstregeling van 2013 heeft Arriva die laatste overgenomen.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.