Wilma Mansveld, staatssecretaris

Mansveld: beheer stations bij NS houden

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil het beheer van de treinstations niet overdragen van de NS naar ProRail. Ze stelt dat zo’n omvangrijke verandering als het ontnemen van eigendom van de NS het rijk juist meer geld gaat kosten, omdat de overheid subsidies verstrekt aan ProRail. “Dan zouden we zelf investeren om de stations te kopen”, stelde de staatssecretaris dinsdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven had voorgesteld om de stations weg te halen bij de NS. Op die manier zou de NS geen voordeel hebben ten opzichte van andere vervoerders die geen stations beheren. Van veldhoven: “Er is sprake van rolvermenging van de NS als vervoerder. Het zou wellicht beter zijn voor de schatkist als de exploitatie van stations bij ProRail wordt neergelegd. Ik pleit voor vereenvoudiging van verantwoordelijkheid.”

Rolvermening

Mansveld is er niet mee eens dat er sprake is van rolvermenging. Ze benadrukte dat een level playing field belangrijk te vinden.

Maatschappij Voor Beter OV zegt dat de bewering van Mansveld dat overgang van de stations van de NS naar ProRail de schatkist heel veel geld gaat kosten, onjuist is. “Een bedrag dat door het Rijk via ProRail wordt betaald voor de overname van de stations, kan door de NS weer als bijzondere bate aan het Rijk worden afgedragen. Immers: ProRail en NS zijn beide eigendom van de Staat”, aldus de reizigersvereniging.

Winkelexploitatie

In de huidige situatie worden andere treinmaatschappijen dan de NS benadeeld zegt de reizigersvereniging. Maatschappij Voor Beter OV legt de zaak daarom voor aan de Autoriteit Consument & Markt (voorheen NMa).

Volgens de reizigersvereniging komt de winst die op de winkelexploitatie op treinstations wordt geboekt nu uitsluitend bij de NS terecht en niet bij de regionale treinondernemingen. “Door de stations over te dragen aan ProRail kan deze winst via een verlaging van de gebruiksvergoeding ten goede komen aan alle vervoerders in plaats van uitsluitend de NS.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mansveld: beheer stations bij NS houden | OVPro.nl
Wilma Mansveld, staatssecretaris

Mansveld: beheer stations bij NS houden

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil het beheer van de treinstations niet overdragen van de NS naar ProRail. Ze stelt dat zo’n omvangrijke verandering als het ontnemen van eigendom van de NS het rijk juist meer geld gaat kosten, omdat de overheid subsidies verstrekt aan ProRail. “Dan zouden we zelf investeren om de stations te kopen”, stelde de staatssecretaris dinsdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven had voorgesteld om de stations weg te halen bij de NS. Op die manier zou de NS geen voordeel hebben ten opzichte van andere vervoerders die geen stations beheren. Van veldhoven: “Er is sprake van rolvermenging van de NS als vervoerder. Het zou wellicht beter zijn voor de schatkist als de exploitatie van stations bij ProRail wordt neergelegd. Ik pleit voor vereenvoudiging van verantwoordelijkheid.”

Rolvermening

Mansveld is er niet mee eens dat er sprake is van rolvermenging. Ze benadrukte dat een level playing field belangrijk te vinden.

Maatschappij Voor Beter OV zegt dat de bewering van Mansveld dat overgang van de stations van de NS naar ProRail de schatkist heel veel geld gaat kosten, onjuist is. “Een bedrag dat door het Rijk via ProRail wordt betaald voor de overname van de stations, kan door de NS weer als bijzondere bate aan het Rijk worden afgedragen. Immers: ProRail en NS zijn beide eigendom van de Staat”, aldus de reizigersvereniging.

Winkelexploitatie

In de huidige situatie worden andere treinmaatschappijen dan de NS benadeeld zegt de reizigersvereniging. Maatschappij Voor Beter OV legt de zaak daarom voor aan de Autoriteit Consument & Markt (voorheen NMa).

Volgens de reizigersvereniging komt de winst die op de winkelexploitatie op treinstations wordt geboekt nu uitsluitend bij de NS terecht en niet bij de regionale treinondernemingen. “Door de stations over te dragen aan ProRail kan deze winst via een verlaging van de gebruiksvergoeding ten goede komen aan alle vervoerders in plaats van uitsluitend de NS.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.