Wijffels: maak splitsing NS en ProRail ongedaan

Treinen, NS, wissels



De splitsing tussen de NS en ProRail dient te worden teruggedraaid. Daarnaast moet de overheid terughoudend zijn met meer marktwerking op het spoor. Dat staat in een open brief die mede is ondertekend door Herman Wijfels. Wijffels was in 1992 voorzitter van de adviescommissie Verzelfstandiging Spoorwegen.

De brievenschrijvers pleiten er in de Volkskrant voor om spoorvervoerder NS en spoorbeheerder ProRail in een gezamenlijke holding met een een overkoepelende directie onder te brengen. Dit is in Duitsland ook het geval met Deutsche Bahn die in een holding met DB Netz zit.

Structuur

Wijfels, voormalig topman van de Rabobank, wordt vaak gezien als de architect van de huidige structuur van het Nederlandse spoor. De adviescommissie Verzelfstandiging Spoorwegen adviseerde echter nooit om ProRail van de NS af te splitsen. In de brief wordt die huidige structuur ‘het halfslachtig resultaat van onafgemaakte visies’ genoemd.

De commissie van Wijffels bracht in 1992 al een advies uit om NS en ProRail in een gezamenlijke holding onder te brengen, maar destijds werd voor een sterkere scheiding gekozen.

Fyra-debacle

De brievenschrijvers stellen daarnaast dat de Tweede Kamer en het kabinet meer afstand moeten houden van de operationele besluiten van de NS. Als de politiek zich niet tot detailniveau met de leiding van het spoorbedrijf had bemoeid had het debacle waarschijnlijk voorkomen kunnen worden, menen zij.

De open brief is ondertekend door Wijffels, senator en oud-voorzitter Roel Kuiper (ChristenUnie) van de parlementaire onderzoekscommissie Verzelfstandiging van overheidsdiensten, oud NS-directeur Han Noten, vakbondsbestuurders Evert-Jan van de Mheen van CNV en Roel Berghuis van FNV.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.