9292, app, reisinformatie

ChristenUnie wil af van monopoliepositie 9292

De DDOS-aanval deze week op reisinformatiedienst 9292 toont aan dat de monopoliepositie van dit bedrijf op de reisinformatiemarkt niet goed is voor de reiziger. Als 9292 uitvalt, liggen vrijwel alle actuele reisinformatiediensten op internet en in mobiele apps stil. Dit stelt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik Faber. “Ik vind het zorgelijk dat vervoerders meewerken aan deze monopoliepositie en een door de staatssecretaris aangewezen concurrent nog steeds niet alle informatie krijgt die 9292 wel krijgt.”

Reisinformatiegroep BV, het bedrijf achter 9292, verzamelt de ruwe data voor reisinformatie en levert ze door aan andere informatiediensten, maar is tegelijkertijd ook de grootste speler op de markt van informatiediensten.

Andere informatiediensten

Volgens de ChristenUnie is dit niet in het belang van de reiziger: “Doordat 9292 de informatie eerst nog verwerkt, krijgen andere informatiediensten de data minder snel binnen. De vraag is of dit wel binnen de regels van mededinging mag. Het is ook een groot risico, omdat vrijwel alle concurrerende apps de data gebruiken die 9292 doorlevert. Afgelopen week was er bij 9292 door DDOS-aanvallen een aantal storingen, waardoor een groot deel van de reisinformatie langere tijd stil viel.”

Dik-Faber wil daarom van staatssecretaris Mansveld weten waar de nationale loketten voor OV-reisinformatie blijven. “Naast 9292 zou er een tweede partij komen die reisinformatie zou gaan leveren als open data. De vervoerders willen hun data echter alleen direct leveren aan 9292, het bedrijf waar zij zelf aandeelhouder van zijn. Het andere loket moet weer als afnemer bij 9292 aansluiten. Dat is in strijd met eerdere toezeggingen van de staatssecretaris en zorgt dat we afhankelijk worden van het beschikbaar zijn van een enkele partij.”

Andere informatiediensten

Ook wijst het Kamerlid erop dat de vervoerders nog steeds niet hun tariefinformatie beschikbaar stellen. “Hier is 9292 de enige partij die deze informatie krijgt. Dat is in strijd met het Besluit Personenvervoer en hierdoor is het voor de reiziger nog steeds heel lastig uit te zoeken welk abonnement voor hem het meest geschikt is. De staatssecretaris moet van de vervoerders gewoon transparantie eisen. Binnen een maand moet alle tariefinformatie beschikbaar komen voor reisinformatiediensten, we wachten er nu al veel te lang op.”

Tenslotte pleit het Kamerlid ervoor dat OV-bedrijven ook alle data over uitval en vertraging van OV-diensten beschikbaar stellen als open data. “De data die 9292 levert mogen alleen voor reisinformatie worden gebruikt en niet voor analyses van vervoersprestaties omdat hiervoor meer gegevens nodig zijn. Deze informatie wordt echter afgeschermd. Als dit beschikbaar zou komen, dan wordt duidelijk welke buslijnen slecht presteren en welke treindiensten bovengemiddeld vaak te maken hebben met storingen. Dan word het voor reizigersorganisaties en overheden ook makkelijker vervoerders hierop aan te spreken.”

Lees ook:

9292 doelwit van DDoS-aanvallen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.