30 tot 40 banen verdwijnen in management Connexxion

Bus Connexxion

Connexxion schrapt de komende tijd dertig tot veertig banen in het management. Dit is onderdeel van een nieuwe strategie om het bedrijf weer winstgevend te maken. Het vervoersbedrijf boekte vorig jaar een verlies van 58 miljoen euro, zo blijkt uit de jaarcijfers. Het financiële resultaat is het gevolg van het verlies van de OV-aanbestedingen in Twente en Utrecht en het Valys-contract bij taxi. Ook speelden hoge sociale lasten, achterblijvende productiviteit en een tegenvallende passagiersomzet een rol.

Connexxion gooit het roer met een nieuw directieteam bestaande uit in elk geval algemeen directeur Bart Schmeink, financieel directeur Anne Marie van der Wijst, directeur OV Juul van Hout, directeur Commercie Eric van Eijndhoven (per 1 juli) en directeur Taxi Marc Rozendal.

Woordvoerder Hendri Beltman van Connexxion: “Deze vijf moeten het gaan doen. Voor de overige managers is het nog niet duidelijk wat er met hen gebeurt.” Van Hout en Rozendal hebben de opdracht gekregen om te bekijken hoe de organisatie wordt ingericht. Eerder dit jaar traden directeur Operatie Theo Vegter en directeur Corporate Affairs Myra Koomen al terug. Schmeink besloot al snel na zijn komst als nieuwe topman op 1 maart dat hij de taken van Koomen zelf gaat uitvoeren.

Structuur organisatie

Naast het platter maken van de organisatie, gaat de vervoerder de onderdelen taxi en OV van elkaar scheiden. Tussen die twee poten moet wel synergie zijn, benadrukt de vervoerder. Onder andere door de inzet van zowel kleine als grote bussen in het OV. Bart Schmeink: “De huidige concessies in het openbaar vervoer kennen allerlei beperkingen. Er is een verbeterproces nodig, dat we samen met de regionale opdrachtgevers opzetten.”

“De tijd dat we noodgedwongen met lege bussen moeten rijden, is voorbij. We moeten steeds meer vervoer op maat kunnen aanbieden met zowel grote als kleine bussen in een dienstregeling. Dat is het belang van de reiziger”, zo vervolgt hij. Connexxion wil zich richten op het verhogen van rendementen in bestaande gebieden, vergroten van marktaandeel, kostenverlaging en meer efficiency.

Verlies

Connexxion boekte vorig jaar een omzet van 967 miljoen euro, tegenover 1,1 miljard euro in 2012. Het operationeel resultaat (EBITDA) was 48,2 miljoen euro. Connexxion boekte een verlies van 58 miljoen euro, waar de vervoerder in 2012 nog twee miljoen winst maakte. Schmeink: “We hebben schoon-schip gemaakt in onze balans, waardoor het vertrouwen van de banken in Connexxion verder is gestegen. Het was een moeilijk jaar, maar de organisatie slaat een nieuwe weg in. Hiermee werken we aan een gezonde en winstgevende toekomst.”

Connexxion gaat verder de mogelijkheid onderzoeken om te fuseren met Veolia. Beide OV-bedrijven zijn in handen van het Franse Transdev. Schmeink verklaarde eerder dit jaar al tegenover OVPro.nl dat  de vervoersbedrijven vaker gezamenlijk op OV-aanbestedingen gaan inschrijven. Dat gebeurt al bij de aanbesteding van het OV in Limburg.

Schuldenpositie

De netto-schuldenpositie van de vervoerder is vorig jaar wel verbeterd. “Deze is daardoor weer goed in balans ten opzichte van de vermogenspositie van het bedrijf”, aldus financieel directeur Anne Marie van der Wijst.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “30 tot 40 banen verdwijnen in management Connexxion”

Ricardo Boulanger|28.10.14|10:12

Schmeink,verantwoordelijk voor de aanbesteding van het GVB. De voorwaarden zijn zo ridicuul en onmogelijk om daar winst op te maken. Een Malus systeem die werking treed bij niet behaalde punctualiteit. Die zelfde opdrachtgever geeft wekelijks vergunningen voor evenementen en demonstraties af. Daardoor niet behaalde punctualiteit wordt toch beboet. Of dat het GVB subsidieloos kan werken. Volg hem met interesse om CXX winstgevend te maken. Mogelijk niet in personeel schrappen ,maar in zijn ideeen?