Directeur, Bart Schmeink, Connexxion

Bart Schmeink verwacht heraanbesteding Limburg

Voor de OV-concessie in Limburg is de enige denkbare oplossing dat er een heraanbesteding komt. Dat zegt Transdev-bestuurder Bart Schmeink. “Ik denk dat er niet anders kan gebeuren dan heraanbesteding. Ik zou dit de meest logische uitkomst vinden.” Schmeink zal vanaf 1 juni zowel aan de leiding van Connexxion als Veolia staan. Vrijdag werd bekend dat de twee bedrijven vanaf die datum onder één directievoering vallen. De merknaam Veolia zal op termijn verdwijnen uit het openbaar vervoer.

Gedeputeerde Staten nemen dinsdag een principebesluit over de Limburgse OV-concessie. Dit wordt eerst richting de betrokken overheden gecommuniceerd. Zij kunnen er dan nog hun mening over geven. Naar verwachting zal er halverwege juni een definitief besluit worden gemaakt dat dan ook publiek wordt gemaakt. “De situatie is uitermate complex voor de provincie Limburg. Ik heb er veel respect voor hoe ze dit aanpakken”, zegt de topman.

OV-concessie

De merknaam Veolia Transport zal op termijn verdwijnen uit het openbaar vervoer. Connexxion blijft wel als merknaam voor de reiziger. Mocht de provincie Limburg beslissen om de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg over te doen, is het daarom niet zeker dat er opnieuw met Veolia Transport wordt ingeschreven.

Vrijdag werd bekendgemaakt dat Connexxion en Veolia vanaf 1 juni onder één directie vallen. Bart Schmeink en Annemarie van der Wijst, respectievelijk CEO en CFO van Connexion, worden vanaf die datum ook eindverantwoordelijk voor Veolia Transport Nederland. Connexxion en Veolia werkten al langere tijd intensief samen, bijvoorbeeld bij aanbestedingstrajecten. De organisatie van Veolia Transport is in Nederland de afgelopen jaren kleiner geworden. Ook wereldwijd zal het merk Veolia op den duur verdwijnen.

Aandeelhouders

Connexxion en Veolia blijven juridisch gezien nog gescheiden vanwege de verschillende aandeelhoudersstructuren. “Connexxion en Veolia gaan nog intensiever dan voorheen samenwerken in de OV-sector. Met name Annemarie en ik vormen het aanspreekpunt voor de bedrijven”, aldus Schmeink. “Ik ben verheugd omdat we nu in de sector één geluid kunnen laten horen.”

“De strategie van Connexxion wordt de Transdev strategie. Door deze herindeling kunnen we dat geluid nog beter uitdragen. We kunnen nu ‘the best of both worlds’ nemen. Ik denk dat Connexxion voor ligt op het gebied van reisinformatie. Daarnaast geniet de manier waarop de ticketing bij Veolia wordt gedaan mijn voorkeur. Ook heeft deze combinatie voordelen op het gebied van inkoop.”

Luis in de pels

Manu Lageirse, sinds 2009 directeur van Veolia Transport Nederland, gaat verder met zijn loopbaan binnen Transdev als directeur Inkoop en Processen. Hij blijft wel nauw betrokken bij het dossier OV-concessie Limburg. Schmeink: “Manu en ik spreken elkaar wekelijks. Dat zal niet veranderen. Ik ben blij dat hij in de groep blijft.”

“Hij heeft veel voor de OV-sector gedaan. Hij is een luis in de pels geweest. De Nederlandse OV-sector zal hem missen. Zijn agenda rondom level playing field is nog steeds niet vervolmaakt. Het is nog niet duidelijk hoe marktwerking in het OV functioneert. NS heeft onlangs gezegd zich in de toekomst te beperken tot het hoofdrailnet. Dat zal duidelijkheid brengen in de markt.”

Marktwerking

Volgens Schmeink heeft het mogelijk verdwijnen van Veolia Transport als merknaam weinig gevolgen voor marktwerking in het Nederlandse OV. “Er is nog steeds sprake van voldoende marktwerking. Kijk naar de scherpe biedingen die worden gedaan in het regionaal openbaar vervoer. Het is wel zo dat er nog maar een paar bedrijven overblijven, maar het risico daarvan valt wel mee. Je ziet dat er bij iedere concessie gemiddeld zo’n 3 tot 4 inschrijvers zijn. Dan kun je wel spreke van voldoende concurrentie.”

“Wel maak ik me zorgen over dat de overheid in de afgelopen tien jaar het speelveld steeds heeft veranderd. Dat schrikt aandeelhouders af om te investeren.” Vrees voor dat aandeelhouders door de grillige politieke besluitvorming in Nederland gaan weglopen is er echter niet, aldus Schmeink. “Nederland is na Frankrijk en de VS de belangrijkste groep voor Transdev. Nederland is nog steeds erg vooruitstrevend op het gebied van marktwerking. Het feit dat een Franse onderneming een Nederlander heeft benoemd in de executive committee zegt ook wel wat over de koers die er in Nederland wordt gevaren.”

Mobiliteit

De werkwijze binnen beide bedrijven zal volgens Schmeink niet veel veranderen door het samenvoegen van de directies. “De OV-sector is een behoudende sector, dus veranderingen gaan geleidelijk aan. De revolutie naar vraaggestuurde mobiliteit zal zich geleidelijk aan voltrekken. Vanuit Transdev Group zijn we met allerlei pilots bezig met nieuwe vormen van mobiliteit. Op dit moment vinden er allerlei schuivende panelen plaats.”

Mobiliteit ontwikkelt zich volgens de topman de komende tijd op drie niveau’s. “In de Randstad zien we dat er in het openbaar vervoer een voortdurende groei plaatsvindt. In de periferie van de Randstad zie je ook steeds minder lege bussen en een toenemende mobiliteitsbehoefte. In gebieden met krimpende bewonersaantallen, komt steeds nadrukkelijker het vraagstuk om na te denken over vraaggestuurde mobiliteit.”

Aandeelhouders

Bedrijven als Uber zullen hier niet voor oplossingen zorgen, stelt Schmeink. “Uber heeft maar één verantwoordelijkheid en die zit in San Fransisco bij Silicon Valley. Uber heeft er geen belang bij om in Oost-Groningen te zitten. Bedrijven zoals Connexxion of Veolia en Transdev zijn er door hun maatschappelijk positionering heel erg op zoek naar hoe we de overheden kunnen helpen met nieuwe concepten om ook in de vervoersbehoefte in de dunbevolkte gebieden te voorzien.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Connexxion en Veolia Transport samengevoegd

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Bart Schmeink verwacht heraanbesteding Limburg”

Paul Lamote|27.05.15|11:44

Het meest logische lijkt me dat Abellio wordt gediskwalificeerd en de concessie naar de nummer twee (Arriva) gaat. Ik zie niet in waarom er een nieuwe aanbesteding zou moeten komen aangezien Veolia sowieso een ongeldig bod had uitgebracht en dus niet is benadeeld door de maffia-praktijken van Qbuzz/NS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.