Timo Huges, directeur, NS, hoorzitting, Tweede Kamer

NS-topman speelde vragen van Veolia over OV-concessie door aan Abellio

NS-directeur Timo Huges heeft een aan hem geadresseerde mail met vragen van vervoersbedrijf Veolia doorgestuurd naar NS-dochter Abellio/Qbuzz. Abellio was samen met Veolia en Arriva in de race om de OV-concessie in de provincie Limburg, waarmee bijna twee miljard euro is gemoeid. Minister Dijsselbloem van Financiën heeft de NS-top op het ministerie ontboden.

Dat staat vrijdag in de Telegraaf te lezen. De krant zegt in bezit te zijn van stukken waaruit dit nieuws blijkt. Eerder kwam al aan het licht dat Abellio vertrouwelijke informatie in handen had gekregen dankzij voormalig concessiedirecteur van Veolia René de Beer, die kort daarna bij Abellio in dienst kwam. Dat werd uitgelegd als een incident waar de NS-top niet van wist. Twee bestuursleden van Abellio kwamen op non-actief te staan.

Een vrijgekomen rapport van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) maakte eerder deze week echter al duidelijk dat de NS-top weet had van de ongeregeldheden. Nu blijkt dat zelfs NS-directeur Huges persoonlijk geheime informatie heeft doorgestuurd. In een reactie laat NS weten het te betreuren dat tijdens het proces van de aanbesteding in Limburg ongelukkige e-mails zijn verzonden waar dit niet had gemoeten.

Professionaliteit

“NS heeft inmiddels maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen, zo worden er duidelijkere ‘chinese walls’ ingericht binnen de organisatie tijdens aanbestedingen”, zo laat woordvoerder Eric Trinthamer weten. “Ook wordt een programma gestart dat erop gericht is om een professionelere bedrijfscultuur bij aanbestedingen te bevorderen.” Volgens Trinthamer was er in deze kwestie geen opzet en is de mail door Huges ‘zonder enige bijbedoeling’ doorgestuurd.

Reizigersorganisatie Voor Beter OV heeft de eerder uitgesproken steun voor de NS-topman ingetrokken. Volgens de organisatie zou de Raad van Commissarissen van NS zich over Huges’ positie moeten uitspreken nog vóórdat de Raad en Huges vrijdagmiddag bij minister Dijsselbloem op het matje moeten komen. “Per vergissing een mailtje doorsturen kan gebeuren”, zegt voorzitter Rikus Spithorst. “Maar dat meld je dan in elk geval zodra je het hebt gemerkt. Ook als je zelf van mening bent dat de mail inhoudelijk vrij onschuldig was. Dat is een kwestie van professionaliteit.”

Aanbesteding

Aanvankelijk had Abellio de Limburgse concessie gewonnen, maar nadat de fraude bij de NS-dochter aan het licht kwam, kreeg Arriva het recht om openbaar vervoer aan te bieden. Veolia heeft al meerdere keren aangegeven dat de aanbesteding in Limburg over moet. Daartoe heeft het bedrijf ook bij de provincie aangedrongen.

Doordat NS op het Nederlandse spoor allerlei zaken beheert als stations, materieel en kaartjesautomaten, moeten concurrenten tijdens aanbestedingsprocedures bij NS aankloppen om offertes. Daarmee geven ze noodgedwongen inzicht in hun benodigdheden voor dergelijke concessies, al is het voor NS verboden deze informatie voor eigen gewin te gebruiken.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.