9292, app, reisinformatie

Flinke groei van aantal reisadviezen 9292 in 2015

De leverancier van OV-reisinformatie, 9292, heeft dit jaar ruim 100 miljoen extra reisadviezen gegeven. In totaal heeft 9292 in 2015 ruim 661 miljoen reisadviezen geproduceerd. “Dit is een fantastische uitkomst, vooral als je bedenkt dat er door de komst van beschikbare open data meer concurrentie is gekomen”, aldus algemeen directeur Stefan Hulman.

9292 verstrekt sinds 2012 namens de vervoerders openbaar vervoer brondata via het NDOV-loket. Hulman: “Het is goed om te zien dat er partijen opstaan in Nederland die reisinformatie belangrijk genoeg vinden om ermee te innoveren. En dat er ruimte voor is binnen de markt. We zien ons eigen aandeel niet kleiner worden met de komst van nieuwe aanbieders. Integendeel, het getal van 661 miljoen reisadviezen spreekt denk ik voor zich.“

Volledige reis

Die groei is mede veroorzaakt door de beschikbaarheid van real-time reisinformatie. Elke minuut krijgt 9292 te horen waar bussen en treinen zich bevinden. “Per dag krijgen wij tachtig miljoen extra berichten van de vervoerders en die moeten allemaal verwerkt worden”, vertelt Hulman. Vertragingen van de trein of bus worden onmiddellijk verwerkt in het reisadvies en volgens de algemeen directeur van 9292 wordt de informatie daardoor nog interessanter en betrouwbaarder.

“9292 is voor veel reizigers een vertrouwde reishulp geworden in de afgelopen jaren”, aldus Hulman. “We merken dat aan de reacties die we krijgen via onze diverse klantenservicekanalen.” Bovendien zijn ook verschillende andere diensten die 9292 in 2015 heeft gelanceerd goed gebruikt. De nieuwe bannerposities voor aanvullend vervoer blijken een groot succes en door de nieuwe OV Prijswijzer wordt het gemakkelijker voor reizigers om het abonnement te berekenen.

Dienstverlening in 2016

De leverancier van OV-reisinformatie heeft de intentie om in 2016 de dienstverlening nog meer te verbeteren. Dit doet 9292 onder meer door een website te creëren die zich automatisch aanpast aan het device en de browser waarmee de reiziger de site bezoekt en door Mijn 9292 te verbeteren. Verder wil 9292 komend jaar e-ticketing gaan uitbreiden, de looproutes op haar site gaan verbeteren en ook fietsroutes opnemen in het reisadvies.

Deze ontwikkelingen zijn belangrijk omdat reizigers zo nog beter geïnformeerd worden en bovendien past het bij de behoefte van vervoerders om een goede reis van deur tot deur aan te bieden. “Reizigers willen van vertrek tot aankomst actuele reisinformatie”, vertelt de directeur van 9292. Ook op de actualiteit gaat 9292 inspringen, door alerts aan haar reizigers aan te bieden over eventuele vertragingen die zij oplopen voorafgaand of tijdens hun reis. Hulman: “Daardoor kan het best gebeuren dat het aantal reisadviezen volgend jaar gaat afnemen. Maar het is geen doel op zich om komend jaar nog meer reisadviezen te produceren. Het is het doel om mensen nog beter te informeren.”

Vervoerders

Deze ontwikkelingen bij 9292 zijn ook voordelig voor de vervoerders. In de bannerposities worden reizigers nu al gewezen worden op aanvullende vormen van openbaar vervoer, waaronder buurtbussen maar ook regiotaxi’s zonder vaste dienstregeling. En ook reguliere vervoerders hebben baat bij nog beter advies over het OV. “Als 9292 de reis nog gemakkelijker maakt, gaan meer mensen gebruikmaken van het OV”, aldus Hulman. “Het product OV wordt zo nog aantrekkelijker en betrouwbaarder.”

Inge Jacobs

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Flinke groei van aantal reisadviezen 9292 in 2015 | OVPro.nl
9292, app, reisinformatie

Flinke groei van aantal reisadviezen 9292 in 2015

De leverancier van OV-reisinformatie, 9292, heeft dit jaar ruim 100 miljoen extra reisadviezen gegeven. In totaal heeft 9292 in 2015 ruim 661 miljoen reisadviezen geproduceerd. “Dit is een fantastische uitkomst, vooral als je bedenkt dat er door de komst van beschikbare open data meer concurrentie is gekomen”, aldus algemeen directeur Stefan Hulman.

9292 verstrekt sinds 2012 namens de vervoerders openbaar vervoer brondata via het NDOV-loket. Hulman: “Het is goed om te zien dat er partijen opstaan in Nederland die reisinformatie belangrijk genoeg vinden om ermee te innoveren. En dat er ruimte voor is binnen de markt. We zien ons eigen aandeel niet kleiner worden met de komst van nieuwe aanbieders. Integendeel, het getal van 661 miljoen reisadviezen spreekt denk ik voor zich.“

Volledige reis

Die groei is mede veroorzaakt door de beschikbaarheid van real-time reisinformatie. Elke minuut krijgt 9292 te horen waar bussen en treinen zich bevinden. “Per dag krijgen wij tachtig miljoen extra berichten van de vervoerders en die moeten allemaal verwerkt worden”, vertelt Hulman. Vertragingen van de trein of bus worden onmiddellijk verwerkt in het reisadvies en volgens de algemeen directeur van 9292 wordt de informatie daardoor nog interessanter en betrouwbaarder.

“9292 is voor veel reizigers een vertrouwde reishulp geworden in de afgelopen jaren”, aldus Hulman. “We merken dat aan de reacties die we krijgen via onze diverse klantenservicekanalen.” Bovendien zijn ook verschillende andere diensten die 9292 in 2015 heeft gelanceerd goed gebruikt. De nieuwe bannerposities voor aanvullend vervoer blijken een groot succes en door de nieuwe OV Prijswijzer wordt het gemakkelijker voor reizigers om het abonnement te berekenen.

Dienstverlening in 2016

De leverancier van OV-reisinformatie heeft de intentie om in 2016 de dienstverlening nog meer te verbeteren. Dit doet 9292 onder meer door een website te creëren die zich automatisch aanpast aan het device en de browser waarmee de reiziger de site bezoekt en door Mijn 9292 te verbeteren. Verder wil 9292 komend jaar e-ticketing gaan uitbreiden, de looproutes op haar site gaan verbeteren en ook fietsroutes opnemen in het reisadvies.

Deze ontwikkelingen zijn belangrijk omdat reizigers zo nog beter geïnformeerd worden en bovendien past het bij de behoefte van vervoerders om een goede reis van deur tot deur aan te bieden. “Reizigers willen van vertrek tot aankomst actuele reisinformatie”, vertelt de directeur van 9292. Ook op de actualiteit gaat 9292 inspringen, door alerts aan haar reizigers aan te bieden over eventuele vertragingen die zij oplopen voorafgaand of tijdens hun reis. Hulman: “Daardoor kan het best gebeuren dat het aantal reisadviezen volgend jaar gaat afnemen. Maar het is geen doel op zich om komend jaar nog meer reisadviezen te produceren. Het is het doel om mensen nog beter te informeren.”

Vervoerders

Deze ontwikkelingen bij 9292 zijn ook voordelig voor de vervoerders. In de bannerposities worden reizigers nu al gewezen worden op aanvullende vormen van openbaar vervoer, waaronder buurtbussen maar ook regiotaxi’s zonder vaste dienstregeling. En ook reguliere vervoerders hebben baat bij nog beter advies over het OV. “Als 9292 de reis nog gemakkelijker maakt, gaan meer mensen gebruikmaken van het OV”, aldus Hulman. “Het product OV wordt zo nog aantrekkelijker en betrouwbaarder.”

Inge Jacobs

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.