Nieuwe DOVA-directeur Jan van Selm aan de slag met data en OV-betalen

Jan van Selm wordt per 1 februari directeur van DOVA, het samenwerkingsverband van de 14 decentrale OV-autoriteiten. Van Selm was de afgelopen negen jaar directeur van het OV-bureau Groningen Drenthe. De huidige directeur van DOVA, René Meijer, gaat met pensioen.

Van Selm heeft jarenlang ervaring in de OV-sector. Voor hij bij het OV-bureau Groningen Drenthe de rol van directeur vervulde, had hij enkele managementfuncties bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Flevoland en het Centrum Vernieuwing OV. Ook was hij betrokken bij de ontwikkeling van de Wet Personenvervoer.

Dossiers

Na negen jaar bij het OV-bureau Groningen Drenthe, vond Van Selm het wel tijd voor iets anders, maar hij wilde wel graag in de mobiliteitssector blijven opereren. Daarom solliciteerde op deze functie bij DOVA. “De OV-sector is echt mijn ding en ik vind het leuk en spannend om bij DOVA aan de slag te gaan”, vertelt hij.

De komende jaren spelen er enkele hoofddossiers bij DOVA, waar Van Selm mee aan de slag gaat. Belangrijke thema’s zijn de informatiehuishouding en het OV-betalen. Bovendien speelt de sociale veiligheid erg en heeft de hele sector te maken met de ontwikkeling dat het openbaar vervoer meer onderdeel van MaaS wordt. Van Selm: “Dit soort dingen moet je echt landelijk afspreken.”

Er is daarom nog flink wat te doen in de OV-sector. “We hebben inmiddels met de hele sector de juiste ontwikkeling te pakken en je ziet dat het beter gaat”, aldus Van Selm. “Maar er kunnen nog zaken verbeteren. Een nieuwe horizon tekent zich af en daar wil ik aan bijdragen.”

OV-bureau

Terugdenkend aan de negen jaar bij het OV-bureau, is de directeur vooral trots op de algemene verbetering van het OV die hier is bewerkstelligd. Dan gaat het om een combinatie van factoren, zoals de betere kwaliteit van het OV, de verduurzaming, het dashboard en de hogere cijfers voor klanttevredenheid. “We zijn er in de volle breedte in geslaagd om het openbaar vervoer verder te krijgen. Dat zie je op straat terug.”

Dit is volgens Van Selm gekomen door een goed samenspel tussen provincies, het OV-bureau, reizigersorganisaties en vervoerders. “Alle betrokken partijen zijn aan elkaar gehaakt en daardoor hebben we mooie resultaten behaald.”

DOVA

DOVA is opgericht in 2015. Hierin zijn de twaalf provincies, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam verzameld. Meijer vervulde vanaf de start de functie van directeur. Ook hij had al veel ervaring in de OV- en mobiliteitssector. Hij was namelijk eerder directeur van SKVV, de Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer, en werkte bij het OV-bureau Randstad.

DOVA houdt zich dagelijks bezig met landelijke thema’s in het openbaar vervoer, zoals OV-betalen, OV-aanboddata, open informatie, sociale veiligheid, ketenmobiliteit/Mobility as a Service (MaaS) en landelijke tarieven, producten en indices, nodig om de jaarlijks benodigde prijsstijgingen te berekenen. De sectorpartners van DOVA zijn vervoerbedrijven, consumentenorganisaties en de rijksoverheid.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe DOVA-directeur Jan van Selm aan de slag met data en OV-betalen | OVPro.nl

Nieuwe DOVA-directeur Jan van Selm aan de slag met data en OV-betalen

Jan van Selm wordt per 1 februari directeur van DOVA, het samenwerkingsverband van de 14 decentrale OV-autoriteiten. Van Selm was de afgelopen negen jaar directeur van het OV-bureau Groningen Drenthe. De huidige directeur van DOVA, René Meijer, gaat met pensioen.

Van Selm heeft jarenlang ervaring in de OV-sector. Voor hij bij het OV-bureau Groningen Drenthe de rol van directeur vervulde, had hij enkele managementfuncties bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Flevoland en het Centrum Vernieuwing OV. Ook was hij betrokken bij de ontwikkeling van de Wet Personenvervoer.

Dossiers

Na negen jaar bij het OV-bureau Groningen Drenthe, vond Van Selm het wel tijd voor iets anders, maar hij wilde wel graag in de mobiliteitssector blijven opereren. Daarom solliciteerde op deze functie bij DOVA. “De OV-sector is echt mijn ding en ik vind het leuk en spannend om bij DOVA aan de slag te gaan”, vertelt hij.

De komende jaren spelen er enkele hoofddossiers bij DOVA, waar Van Selm mee aan de slag gaat. Belangrijke thema’s zijn de informatiehuishouding en het OV-betalen. Bovendien speelt de sociale veiligheid erg en heeft de hele sector te maken met de ontwikkeling dat het openbaar vervoer meer onderdeel van MaaS wordt. Van Selm: “Dit soort dingen moet je echt landelijk afspreken.”

Er is daarom nog flink wat te doen in de OV-sector. “We hebben inmiddels met de hele sector de juiste ontwikkeling te pakken en je ziet dat het beter gaat”, aldus Van Selm. “Maar er kunnen nog zaken verbeteren. Een nieuwe horizon tekent zich af en daar wil ik aan bijdragen.”

OV-bureau

Terugdenkend aan de negen jaar bij het OV-bureau, is de directeur vooral trots op de algemene verbetering van het OV die hier is bewerkstelligd. Dan gaat het om een combinatie van factoren, zoals de betere kwaliteit van het OV, de verduurzaming, het dashboard en de hogere cijfers voor klanttevredenheid. “We zijn er in de volle breedte in geslaagd om het openbaar vervoer verder te krijgen. Dat zie je op straat terug.”

Dit is volgens Van Selm gekomen door een goed samenspel tussen provincies, het OV-bureau, reizigersorganisaties en vervoerders. “Alle betrokken partijen zijn aan elkaar gehaakt en daardoor hebben we mooie resultaten behaald.”

DOVA

DOVA is opgericht in 2015. Hierin zijn de twaalf provincies, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam verzameld. Meijer vervulde vanaf de start de functie van directeur. Ook hij had al veel ervaring in de OV- en mobiliteitssector. Hij was namelijk eerder directeur van SKVV, de Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer, en werkte bij het OV-bureau Randstad.

DOVA houdt zich dagelijks bezig met landelijke thema’s in het openbaar vervoer, zoals OV-betalen, OV-aanboddata, open informatie, sociale veiligheid, ketenmobiliteit/Mobility as a Service (MaaS) en landelijke tarieven, producten en indices, nodig om de jaarlijks benodigde prijsstijgingen te berekenen. De sectorpartners van DOVA zijn vervoerbedrijven, consumentenorganisaties en de rijksoverheid.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.