Elektrische bussen, De Lijn, Brugge

Belgische partij wil eigen vervoersbedrijf in Antwerpen

As het aan de Belgische politieke partij N-VA ligt,  gaat Antwerpen zelf de regie voeren over het openbaar vervoer in de stad. Er moet een regionaal vervoersbedrijf worden opgericht, dat een eigen budget heeft voor vervoer en beslissingen kan nemen. Het is een van de plannen waarmee N-VA hoopt het OV in de stad te hervormen, mede vanwege onvrede in vervoerder De Lijn. 

Dit vervoersbedrijf zal niet alleen verantwoordelijk worden voor het openbaar vervoer, maar voor al het verkeer in de stad. De hoop is dat alle systemen zo beter op elkaar worden aangesloten en dat de mobiliteit in de Belgische stad én in de directe omgeving verbetert. Momenteel wordt er al gewerkt aan een plan om de het vervoer te verbeteren, maar de uitvoering komt nauwelijks van de grond, vanwege de grote hoeveelheid partijen aan de tafel. Het zou volgens N-VA slimmer zijn om hier één organisatie van te maken, zoals het geval is bij overheidsinstantie Transport for London (TfL).

Regionaal bezwaar

“Het zou beter zijn een Antwerpse vervoersmaatschappij op te richten met eigen budgetten, die prioriteiten kan stellen en nieuwe projecten uitvoert”, aldus schepen Koen Kennis tegen de Gazet van Antwerpen. Daarbij worden lokale belangen beter behartigd. Kennis meent dat De Lijn op dit moment weinig rekening houdt met regionale bezwaren of klachten op wijzigingen in het lijnennet of de dienstregeling en dat er niet altijd geld is voor investeringen. “De Lijn zit te weinig bij de realiteit.”

Een TfL-achtig bedrijf in Antwerpen met een eigen budget, heeft dat probleem niet. Aan dit budget zouden vervoerder NMBS, De Lijn, Vlaanderen, het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad en de gemeenten moeten bijdragen. Om hoeveel geld het dan gaat, is onbekend, maar in ieder geval moet deze instantie dit geld vrij kunnen besteden. Volgens Kennis gaat het om een fors bedrag; de stad alleen geeft jaarlijks tot wel 25 miljoen euro uit aan mobiliteit.

Verantwoordelijkheden vervoerder

TfL in Engeland richt zich ook op alle aspecten van verkeer in de stad, zoals het taxivervoer en het wegonderhoud. Het Antwerpse bedrijf moet ook zo worden ingericht en dient dus verantwoordelijk te worden voor de aanleg van nieuwe railverbindingen in de stad, maar moet het ook fietsverbindingen aanleggen en bijvoorbeeld contracten voor deelsystemen gunnen.

Uiteindelijk is het doel om projecten sneller van de grond te krijgen en het vervoer in de stad te verbeteren voor de reizigers. Kennis: “Op die manier weten mensen beter welke keuzes er zijn en kunnen we hen verleiden om de auto vaker te laten staan. Uit alle onderzoeken blijkt dat de mobiliteit van de stad effect heeft op die van de rand en omgekeerd. Dan is het logisch om die ook samen aan te pakken.” In 2019 wil de partij met een concept voor de nieuwe vervoersinstantie op de proppen komen en in 2025 zou die een realiteit moeten zijn.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.