Staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu

Sharon Dijksma krijgt als wethouder Noord/Zuidlijn in portefeuille

Sharon Dijksma (PvdA) wordt wethouder in Amsterdam en krijgt de portefeuille Verkeer en Vervoer onder haar hoede. Daarmee zal ze onder andere verantwoordelijk worden voor de Noord/Zuidlijn. Verder gaat ze als wethouder over het openbaar vervoer en over het taxi- en parkeerbeleid.

Dijksma was tussen november 2015 en oktober 2017 staatssecretaris van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarbij was ze ook verantwoordelijk voor de dossiers spoor, openbaar vervoer en taxi. Ze nam die taak over van voormalig staatssecretaris Wilma Mansveld, die aftrad na het onderzoek van de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

Onderhandelingen

Hoewel de onderhandelingen voor het Amsterdams gemeentebestuur nog gaande zijn, heeft de fractie naar eigen zeggen voldoende vertrouwen in een goede afloop om de beoogde tweede wethouder al bekend te maken. “Sharon Dijksma heeft heel veel bestuurlijke ervaring, en ook nog op deze specifieke onderwerpen”, liet de partij weten.

Dijksma kijkt uit naar haar nieuwe klus: “Ik vind het heel bijzonder en eervol om samen met mijn gezin in onze prachtige hoofdstad te mogen wonen en werken. De uitdagingen voor Amsterdam zijn groot. Deze fantastische metropool moet tegelijk leefbaar, bereikbaar en dynamisch blijven. Met als doel een beetje meer zuurstof te realiseren voor alle Amsterdammers. Het is deze opdracht waar ik ongelooflijk veel energie van krijg en die mijn hart sneller doet kloppen, ook omdat ik de portefeuille zo goed ken en weet wat het zal kunnen betekenen in het dagelijks leven van alle Amsterdammers.”

Bron: ANP

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “Sharon Dijksma krijgt als wethouder Noord/Zuidlijn in portefeuille”

Pat Rick|22.05.18|15:18

Hopelijk presteert ze in Amsterdam beter dan bij het Lelystad Airport-dossier als staatssecretaris, want dat is uitgedraaid op een fiasco. En kan ze zich nog hard maken voor een tiende spoor op Amsterdam Centraal. Kan men zeggen dat ze impact heeft gehad op het spoor door het beter aansturen van ProRail, of op de ordening op het spoor? Wellicht dat ze nu vanuit de hoofdstad ook de luchtvaart van Schiphol, waar Amsterdam een aandeel van 20% in heeft, probeert te minimaliseren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.