Bus, geen dienst, Hermes, Eindhoven

Allego overgenomen door Meridiam

Om de omslag naar elektrische mobiliteit de komende tijd verder te versnellen, heeft het Franse bedrijf Meridiam onlangs Allego overgenomen. Allego werkt aan laadoplossing voor elektrische voertuigen en is in de Nederlandse OV-sector onder meer betrokken bij de elektrische busprojecten in Limburg en in Zuidoost-Brabant.

Allego was eerder onderdeel van netwerkbedrijf Alliander, maar Alliander ziet de verkoop als een belangrijke stap. De de aanbieder van laadoplossingen zelf ziet deze samenwerking met Meridiam als een belangrijke strategische zet omdat de transitie naar elektrische mobiliteit in volle gang is.

Meridiam is een onafhankelijke investeringsmaatschappij die gespecialiseerd is in de ontwikkeling, financiering en het beheer van langlopende en duurzame openbare infrastructuurprojecten en dit bedrijf verwacht dat 30 tot 40 procent van alle nieuw verkochte auto’s in 2030 elektrisch rijdt.

Breder aanbod

Door Allego te kopen, wordt het aanbod van beide bedrijven verder uitgebreid en wordt hun bereik binnen de mobiliteitssector en in verschillende Europese landen groter. Wel blijft Allego gewoon opereren onder de eigen naam. “Meridiam is volledig toegewijd aan onze ambitie om door middel van elektrische mobiliteit schone stedelijke gebieden te creëren”, aldus Anja van Niersen, topvrouw bij Allego.

Van Niersen: “Meridiam helpt ons onze EV-oplaaddiensten te verbeteren en tegelijkertijd de laadervaring voor EV-bestuurders in heel Europa te verbeteren. We zien en vormen een Europese EV-markt die klantgericht, interoperabel en gebaseerd is op open standaarden.” De twee bedrijven zullen ook blijven samenwerken aan de ontwikkeling van het Mega-E project, waarin wordt gewerkt aan de uitrol van 322 ultrasnelle laadlocaties in 10 grote Europese steden.

Alliander

Allego kan zich volgens Alliander-bestuurder Ingrid Thijssen beter ontwikkelen onder de vleugels van een commerciële partij. “Alliander is in 2013 gestart met Allego met als doelstellingen om e-rijders keuzevrijheid te geven aan de laadpaal en oplossingen te ontwikkelen om te zorgen dat het laden van elektrische auto’s niet leidt tot overbelasting van het elektriciteitsnet.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.