Schiphol, NS-trein, vliegtuig

Rover doet vier voorstellen voor financiering groei OV

Rover heeft NS, GVB, Schiphol, gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland een plan toegestuurd met vier concrete voorstellen om de noodzakelijke uitbreiding van het OV te bekostigen. De reizigersorganisatie heeft enkele maatregelen bedacht die extra geld opleveren voor het openbaar vervoer in de noordvleugel van de Randstad. “We moeten af van de gedachte dat het alleen aan het Rijk is om te investeren in het OV”, aldus Rover.

Flink wat extra budget is nodig in het stedelijk OV, want vooral in het noordelijk deel van de Randstad is het OV-systeem nu al overbelast en inadequaat. Die groei zet waarschijnlijk de komende jaren alleen maar door en er moet dus snel actie worden genomen. Hoewel dat besef wel is doorgedrongen bij de meeste overheden en vervoerders, leidt het nog niet vaak tot concrete voorstellen. Met dit plan pakt Rover dat aan.

Schiphol

Zo wil de reizigersorganisatie dat Schiphol een grotere rol gaat spelen bij de bereikbaarheid van de luchthaven. Op dit moment leggen reizigers van en naar Schiphol een grote druk op de capaciteit van het OV, al is het natuurlijk ook niet wenselijk dat zij met de auto komen. Om die reden is het opvallend dat Schiphol wel fors investeert in allerlei projecten, maar niet in de verdere bereikbaarheid van de luchthaven met het OV. Dit zou de reizigersorganisatie graag anders zien.

“In elk vliegticket voor een reis van of naar Schiphol wordt voortaan een OV-chip of voucher bijgesloten ter waarde van 15 euro zodat elke passagier direct op trein of bus kan stappen zonder nog een kaartje te hoeven kopen”, stelt Rover voor. “Veel meer luchtreizigers zullen dan hun auto thuislaten en toeristen nemen minder taxi’s.”

Dit zorgt er bovendien voor dat vliegreizen wat duurder worden, vermindert de aanzuigende werking van Schiphol op low-budget maatschappijen en dicht de beleidskloof tussen btw-verhoging voor het OV en het niet duurder worden van het vliegen een klein beetje. Rover: “De opbrengst van deze opslag op de vliegtickets, 650 miljoen euro per jaar, levert de bekostiging van een omvangrijk investeringsvolume voor het OV.”

Samenwerking en financiering

Tevens gaat Rover in op een hechtere samenwerking tussen de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de NS. Reizigersstromen gaan namelijk dwars door de huidige bestuurlijke begrenzing heen. Door beter samen te werken kunnen stappen gezet worden op het gebied van spoor, maar ook bijvoorbeeld dikke buslijnen, P&R-voorzieningen en fietsvoorzieningen. Provincie, Vervoerregio Amsterdam en NS zouden verder samen leiding moeten geven aan een verkenning en een sluitend informatie-, reserverings-, en boekingssysteem voor alle reizigers (MaaS).

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft al duidelijk gemaakt tot 2030 geen extra middelen ter beschikking te hebben voor investeringen en exploitatie in het OV. Daarom moeten de gemeenten en provincie uit eigen middelen bijdragen aan het OV. Dit kan bijvoorbeeld door een bijdrage van gemiddeld 10.000 euro per te bouwen woning op te nemen in de grondexploitatie van alle nieuw te bouwen woningen of door de provincie de bijdrage te laten matchen uit de grondexploitaties uit eigen middelen. Dit kan in totaal miljarden opleveren.

Coöperatie

Als laatste pleit Rover voor een coöperatie tussen Schiphol, NS en GVB, om samen noodzakelijke investeringen te plannen, uit te voeren en te exploiteren. “Er is synergie te behalen door de metro-operatie van het GVB en de sprinterbediening van de Noordvleugel door NS in gezamenlijkheid te ontwikkelen en te exploiteren. Snel doortrekken van de Noord-Zuidlijn komt dan in een ander licht te staan.”

De nood is in ieder geval hoog, laat Rover weten. Het wordt steeds drukker in de steden en moeten dus woningen bijgebouwd worden, maar die moeten ook met het openbaar vervoer bereikbaar zijn om een toename van auto’s te komen. Daarnaast ligt er ook een ambitieuze klimaatdoelstelling. “Nederland heeft snel een verdubbeling van het openbaar vervoer nodig, evenals een sterke uitbreiding van fietsvoorzieningen.”

Lees hier de brief van Rover.

BusVision Congres 2018 banner

Beluister de visie van Rover op de toekomst van het openbaar vervoer tijdens het BusVision Congres, 11 oktober in Expo Houten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.