Veolia verkoopt aandelen Connexxion-moeder Transdev

E-bus Connexxion/Transdev
Bron; Connexxion

Veolia verkoopt al haar aandelen in Transdev, de Franse moedermaatschappij van Connexxion en Hermes, aan het Duitse Rethmann. “We krijgen daarmee twee financieel sterke aandeelhouders en daardoor kunnen we meer investeren”, aldus Bart Schmeink, topman bij Connexxion. Connexxion zet sterk in op duurzaam busvervoer, innovaties en nieuwe OV-concepten. Veolia trekt zich door deze deal helemaal terug uit het openbaar vervoer. 

Rethmann Groep wordt vanaf 1 januari 2019 de nieuwe mede-aandeelhouder van Transdev met in totaal 34 procent van de aandelen. Het Duitse Rethmann is een industriële gigant op het gebied van water en recycling, biotechnologie en logistiek en transport. Onder de naam Rhenis Veniro is het bedrijf in Duitsland al actief in het openbaar vervoer met 1617 bussen, 32 trams en acht regionale treinen.

Gevolgen Nederland

Hoewel de overname in eerste instantie weinig rechtstreekse gevolgen zal hebben voor de Nederlandse dochters van Transdev, ziet Schmeink dit wel degelijk als een interessante ontwikkeling in de mobiliteitssector. “De Europese mobiliteitssector is nu nog gedomineerd door staatsbedrijven met een beschermde thuismarkt. Nu zie je voor het eerst een grote groep die geen beschermde thuismarkt heeft en een Europese signatuur kent. Er is niet één bepaalde cultuur die de dominantie heeft, maar er ontstaat echt een internationale cultuur.”

Dit is een voordeel in de Europese markt, omdat spoormarkten hier steeds meer opengaan. Als gevolg daarvan zullen vervoerders om concessies moeten strijden. De Connexxion-topman verwacht dat reference cases steeds belangrijker zullen worden om een concessie gegund te krijgen. “Bedrijven moeten laten zien dat zij de competenties hebben om dit soort netwerken goed te managen.”

Dit kan door op andere plekken ervaring op te doen en bewijs te leveren. “Door deze overname worden wij in Duitsland een grote speler na Deutsche Bahn”, legt Schmeink uit. “Met de ervaring die we daar opbouwen, denken we ook in Frankrijk hoge ogen te kunnen gooien bij regionale aanbestedingen. Wil je succesvol kunnen bieden, zul je straks je reference cases moeten hebben – je moet aantonen dat je het ergens anders al een keer gedaan hebt.”

Duitse concessies

Op dit moment heeft Transdev al verschillende concessies in Duitsland, met een omzet van 400 tot 500 miljoen. Door deze deal stijgt die omzet naar ongeveer een miljard euro, want de concessies van Rethmann zijn door de nieuwe aandeelhouder ingebracht in Transdev. Daardoor groeit Transdev fors in omvang.

Het grootste deel van de aandelen blijft in handen van het Franse Caisse des Depots. Die instantie had 70 procent van de aandelen in handen en Veolia 30 procent. Caisse des Depots blijft dus de grootste aandeelhouder voor Connexxion, Hermes en Breng. “Die blijft ons ook steunen in de verandertrajecten, zoals de ontwikkelingen op het gebied van zero emissie-vervoer”, aldus Schmeink.

Zero emissie

“Nederland is het meest vooruitstrevende land in de groep op het gebied van zero emission. Daarom waren er vorig jaar ook 1200 bezoekers in Eindhoven – we proberen onze opdrachtgevers te laten zien hoe wij in Nederland die transitie aanpakken. Dit hadden we niet kunnen doen zonder Caisse des Depots.”

Ook de nieuwe aandeelhouder heeft heel veel interesse in die transitie en ziet dat als een belangrijk speerpunt. Bovendien heeft Rethmann veel interesse getoond in verschillende innovaties van Transdev, zoals Cityway, autonome voertuigen, flexsystemen en de app Tranzer.

Financiën

De nieuwe aandeelhouder is een financieel gezond bedrijf met weinig vreemd vermogen. Schmeink: “We krijgen daardoor ruimte op het gebied van zero emission-vervoer en kunnen doorgaan met de ontwikkeling. Wat we gedaan hebben in Amstelland-Meerlanden en Eindhoven kost veel geld. We hebben het vertrouwen van onze aandeelhouders nodig om dat te blijven doen.”

Lees ook:

BusVision Congres 2018 banner

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Veolia verkoopt aandelen Connexxion-moeder Transdev”

John Dietz|02.10.18|12:26

Transdev is feitelijk ook een staatsbedrijf.70% van de aandelen is in handen van Caisse des Depots, voor 100% een Frans staatsbedrijf. Het blijven dus staatsbedrijven die elkaar beconcurreren op de ov markt.