Buschauffeur van GVB op een kruising (foto GVB Verbindt)

OV-tarieven in regio Amsterdam stijgen met bijna 6 procent

Het openbaar vervoer in en rondom Amsterdam zal in 2019 fors duurder worden. Naast de inflatie wordt komend jaar ook de verhoging van het lage btw-tarief in de prijs van een ticket doorgerekend en dat zorgt voor een prijsstijging van 5,75 procent. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft donderdag de OV-tarieven voor Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Zaanstreek en Waterland vastgesteld. 

Het landelijke basistarief per rit wordt 0,96 euro tegenover 0,90 euro in 2018 voor vol tarief-reizen en 0,63 euro voor kortingsreizen. Dat is nu nog 59 cent. In de concessie Amsterdam stad stijgt het kilometertarief met 5,6 procent naar 0,162 euro voor reizen met de OV-chipkaart. In de streekconcessies wordt het reizen met de OV-chipkaart nog iets duurder, namelijk 0,166 euro. Dat is een stijging van 6,9 procent.

Gemiddelde tarief

Dat is hoger dan de Landelijk Tariefindex (LTI), maar Connexxion en EBS hebben ervoor gekozen om de tarieven voor diverse eigen kaartsoorten, zoals kinderkaarten en dagkaarten, niet te verhogen. In de concessie AML zal wel een dagkaart worden geïntroduceerd van €11,50 euro. Dit wordt nu ook betaald voor de dagkaart die al in de  Zaanstreek wordt gebruikt. Daardoor stijgen de kosten in de streekconcessies gemiddeld met 5,75 procent.

Stadsvervoerder GVB heeft er juist voor gekozen om de tarieven voor de eigen kaarten wel te verhogen, zodat hier de stijging van het kilometertarief beperkt kan blijven. Het losse kaartje dat in de regio gekocht kan worden om te reizen bij Connexxion, EBS én GVB gaat in prijs omhoog van 6 naar 6,50 euro.

Btw-verhoging

Het plan voor de btw-verhoging kan niet op enthousiasme rekenen in de OV-sector, omdat hierdoor wordt gevreesd voor de concurrentiepositie van het OV tegenover de auto. Ook zal een hogere prijs het lastiger maken voor minima om gebruik te maken van het OV. Ook in de Vervoerregio wordt gevreesd voor negatieve effecten. ““Deze effecten zullen wellicht niet of onvoldoende gecompenseerd kunnen worden door maatregelen zoals die door het kabinet elders in het fiscale stelsel zullen worden opgenomen.”

De vervoerders trokken hierover aan de bel bij de concessieverlener, omdat zij bang waren voor verlies van reizigers. De Vervoerregio beloofde destijds op zoek te gaan naar een mogelijke oplossing. Maar de Vervoerregio stelt nu dat het ‘niet doorvertalen van de btw-verhoging in de tarieven ook geen (betaalbare) optie is, gelet op de boven geschetste forse negatieve financiële gevolgen die dat zou hebben voor de concessiehouders’.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.