Mobility as a Service heeft veel potentie voor OV-sector

MaaS-congres 2018

In de OV-sector kun je bijna niet meer om het woord MaaS of ‘Mobility as a Service’ heen. Dit innovatieve concept waarbij het plannen, boeken en betalen van een deur-tot-deurreis optimaal geregeld is, heeft dan ook veel potentie voor de openbaar vervoersector. Op het MaaS Congres op 12 februari worden deelnemers bijgepraat over de laatste ontwikkelingen. 

Er zijn nog verschillende vragen die beantwoord moeten worden. Zowel concessiehouders als concessieverleners moeten hun rol in het MaaS-proces bepalen. Want wie moet in dit proces de leiding nemen, de publieke of de private sector? Hoe gaat de OV-sector om met ‘concurrerende’ mobiliteitsdienstaanbieders? En wie is de MaaS-reizger en welke wensen heeft hij?

Informatiedeling

Tijdens het congres zullen verschillende sprekers over meerdere thema’s hun kennis delen met de bezoekers. Toon Zijlstra van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid spreekt over de mate waarin het grote publiek klaar is voor Mobility as a Service. Arwina de Boer en John Kuijs van de provincie Noord-Brabant praten de deelnemers bij over de nieuwe mobiliteitsvisie van de provincie Brabant en advocaat Jan Reinier van Angeren benoemt de kansen en belemmeringen voor vervoerders en overheden in de huidige wet- en regelgeving.

De dag wordt afgesloten met een debat van verschillende OV-experts. RET-directeur Maurice Unck, Translink-topman Arco Groothedde, Rover-directeur Freek Bos, John Pommer van CROW-KpVV en Robert Jan ter Kuile van GVB gaan onder leiding van Jan Koers in debat over de uitdagingen en oplossingen die MaaS met zich meebrengt.

Inmiddels hebben zich al meer dan 250 mensen aangemeld voor het MaaS Congres, maar het is nog mogelijk om te registreren voor deelname. Het MaaS Congres 2019 vindt op dinsdag 12 februari plaats in De Doelen in Rotterdam.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.