Dieselbus van Qbuzz in Dordrecht

Qbuzz voert opnieuw verbeteringen door in concessie DMG

In de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG) voert Qbuzz per 31 maart verschillende wijzigingen door in de dienstregeling. Ook werkt de vervoerder aan de ICT-problemen. De provincie Zuid-Holland heeft hier op aangedrongen. De aanpassingen die Qbuzz eerder op doorgevoerde, hebben nog niet overal geleid tot de gewenste verbeteringen. Problemen met wifi, reisinformatie en OV-chipkaartapparatuur houden aan. En op een aantal lijnen is tijdens de spits sprake van vertraging of uitval: vooral de bussen van en naar Utrecht Centraal Station en Rotterdam.

De start van de nieuwe concessie DMG op 9 december 2018 verliep “niet vlekkeloos”, erkent de provincie. Verkeerde aflosmomenten, onhaalbare rijtijden, gebrekkig materieel en IT-problemen, het was aan de orde van de dag. Reizigers en chauffeurs klaagden steen en been. Voor de tekortkomingen legde de provincie Zuid-Holland Qbuzz onlangs een boete op van 300.000 euro.

In de gaten houden

De vervoerder beloofde keer op keer verbetering: begin dit jaar kwamen er onder meer extra bussen en chauffeurs. Hier en daar veranderde ook iets ten positieve, maar de eindstreep is volgens de provincie nog niet in zicht. Problemen met wifi, reisinformatie en OV-chipkaartapparatuur houden aan. En op een aantal lijnen is tijdens de spits sprake van vertraging of uitval: vooral de bussen van en naar Utrecht Centraal Station en Rotterdam. Daarom heeft de provincie Qbuzz verzocht om “aanvullende maatregelen” te nemen.

De vervoerder belooft nu opnieuw vooruitgang: tal van lijnen rijden andere routes en hier en daar is de dienstregeling verruimd. Wat waar precies wijzigt, is hier te zien. De aanpassingen gaan per 31 maart in. Qbuzz wil ook werken aan de ICT-problemen, aan de verbetering van de OV-chipkaartapparatuur, wifi en reisinformatie in de voertuigen.

De provincie benadrukt dat in de gaten houdt of de aanpassingen het gewenste effect hebben en zal Qbuzz erop aanspreken waar dit onvoldoende het geval is.

Aandacht

De aanvullende maatregelen van Qbuzz zijn volgens de provincie voorgelegd aan de stuurgroep DMG en het consumentenplatform RODAG. Zowel de bestuurders uit de regio’s Alblasserwaard en Drechtsteden als het RODAG reageerden positief op de plannen aldus de provincie. De partijen vroegen specifiek aandacht voor communicatie over het aangeboden openbaar vervoersysteem richting reizigers en gemeenteraden. De provincie gaf daarop aan hen hierin tegemoet te willen komen.

CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen wacht de effecten eerst maar even af, zegt hij tegen AD De Dordtenaar. “Het ziet er positief uit, maar we moeten nog zien hoe het uitpakt.’’

Lees ook:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.