DOVA en NDOV samen door als Samenwerkingsverband DOVA

Busstation Groningen
Foto: Vincent

De veertien regionale OV-overheden hebben hun samenwerking geformaliseerd onder de naam Samenwerkingsverband DOVA. Als een coöperatieve vereniging wordt in deze werkorganisatie voortgebouwd op het oude DOVA – dat zich richtte op beleidsafstemming – en het voormalige NDOV – met een specialisatie op OV-data.

“De samenwerking richt zich op beleidsafstemming en kennisuitwisseling, standaardisatie, gezamenlijke definities en bestekteksten, informatiedeling en landelijke reizigersbetrokkenheid”, aldus het samenwerkingsverband. “De samenvoeging van voormalig NDOV en DOVA leidt naar verwachting inhoudelijk tot synergie en beter geborgde stuurmechanismen voor de leden van de coöperatie, de decentrale OV-overheden.”

Vervoersautoriteiten

In het Samenwerkingsverband DOVA zitten alle vijftien decentrale overheden, zoals provincies, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Vervoerregio Amsterdam en het OV-bureau Groningen Drenthe. Zij werken hier samen aan thema’s zoals OV-betalen, reisinformatie, toegankelijkheid, sociale veiligheid, aanbesteding en concessieverlening, verduurzaming, data en informatie, doorstroming en OV als onderdeel van bredere mobiliteitsconcepten.

Het Samenwerkingsverband DOVA is gevestigd in de CROW-locatie in Utrecht. Dit moet ook een nauwe samenwerking met de medewerkers van CROW in de hand werken. De werkorganisatie van het Samenwerkingsverband DOVA wordt aangestuurd door Jan van Selm (directeur-bestuurder), Gertjan Kamerik (hoofd OV-data), Ariëns Kruijt (hoofd OV-netwerk) en Ineke van der Werf (bestuurlijke zaken, kwaliteit en bedrijfsvoering).

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Er wordt al veel samengewerkt in de sector, maar is dit voldoende? Welke rol spelen de wensen van vervoerders bij deze samenwerking? En zou het niet slim zijn om ook andere mobiliteitspartijen hierbij te betrekken? Praat daarover mee tijdens het OV Debat op 21 mei in het Provinciehuis Utrecht. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.