OV loket omgedoopt tot OV ombudsman

NS-medewerkers helpen reizigers (foto: NS)

Het OV loket zal voortaan verdergaan onder de naam OV ombudsman. Een passende naam voor de organisatie die al jarenlang als ombudsman in de OV-sector opereert. De organisatie bemiddelt tussen reizigers en vervoerders als er klachten zijn waar de twee partijen samen niet uit komen. Daarnaast geeft de organisatie vier keer per jaar advies aan vervoerders over verbeteringen in het openbaar vervoer.

“De nieuwe naam, OV ombudsman, straalt nog beter uit wie wij zijn: een onafhankelijke, laagdrempelige organisatie, waar mensen met hun OV-klacht terecht kunnen”, aldus Bram Hansma van de OV ombudsman. “Wij blijven onze bevindingen rapporteren aan de hele OV-sector. Wij blijven de sector scherp houden door erop te wijzen wanneer de dienstverlening tekort schiet, of de klank van de reiziger onvoldoende gehoord wordt.”

Achtergrond

Het OV loket bestaat al sinds 2008 en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een stabiele organisatie in de OV-sector. Duizenden klachten worden er jaarlijks ingediend door reizigers, waarna de ombudsman probeert een acceptabele oplossing te zoeken. Het OV loket wil een bijdrage leveren aan een beter openbaar vervoer door OV-bedrijven kritisch te volgen en ze te wijzen op dienstverlening die niet op orde is.

Op basis van klachten die binnenkomen, worden uiteindelijk ook aanbevelingen gedaan aan vervoerders. In het afgelopen jaar kaartte het OV loket in de kwartaalrapportages bijvoorbeeld ineffectieve concessiewisselingen, een coulant boetebeleid en systeemfouten bij de OV-chipkaart aan. Hansma is sinds eind vorig jaar het hoofd van het OV loket, nadat hij Annemarie den Toom opvolgde.

Lees ook:

Bram Hansma nieuwe hoofd van het OV loket

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “OV loket omgedoopt tot OV ombudsman”

kees boer|08.08.19|18:00

Toch blij dat dit er is daar ik in het verleden behoorlijke frustraties had die men maar pikken en slikken moest