GVB zet management in als tramconducteurs

Tram 26 GVB (foto GVB Verbindt)
Tram 26 GVB (bron: GVB Verbindt)

Ongeveer vijftig managers, leidinggevenden en kantoormedewerkers zijn gevraagd om een conducteursdienst te draaien op de trams van GVB in Amsterdam. Dit is een oplossing tegen het personeelstekort waar ook de stadsvervoerder mee te maken heeft. De managers hebben een opleiding gehad via de e-learningmodule en daarna een korte training on the job.

Personeelstekort speelt in de hele OV-sector en dus ook bij GVB. De vervoerder heeft volgens jaar honderd extra trambestuurders nodig, waarvan al veertig alleen voor de Amstelveenlijn. En daarnaast ook nog eens zeker vijftig nieuwe conducteurs. Er worden een groot aantal manieren gehanteerd om nieuwe medewerkers te werven, maar dit is alleen niet voldoende.

Productkennis

Daarom is dit nu bedacht als tijdelijke oplossing. Volgens de Amsterdamse vervoerder reageerden de medewerkers hierop bijna allemaal enthousiast, al bestond er ook een kleine aarzeling of ze dit vak wel zouden kunnen uitoefenen. Er wordt namelijk van deze medewerkers verwacht dat ze gastheer of gastvrouw zijn, maar ook productkennis hebben en bijvoorbeeld het lijnennet kennen.

“Samen de schouders eronder zetten om het op te lossen voor de reizigers, is echt iets wat past bij het DNA van GVB”, aldus de vervoerder. Er zijn inmiddels enkele managers die een dienst hebben gedraaid en zij zijn volgens GVB enthousiast. “Het heeft veel inzichten en ervaringen gebracht en er zijn mooie dingen ontstaan.”

Uitval

Zelfs als het management niet ingezet had kunnen worden, waren er overigens geen trams van GVB uitgevallen. De aanwezigheid van conducteurs is namelijk niet noodzakelijk om de trams te laten rijden. GVB wil echter wel graag dat er een conducteur op het voertuig aanwezig is om toch service te kunnen blijven bieden aan de reizigers. “Ondanks het feit dat iedereen beseft dat de ingezette managers geen conducteurs zijn, zijn we het er over eens dat iets, beter is dan niets in deze overbruggingsperiode.”

Voor een permanente oplossing zoekt GVB actief naar nieuw personeel en de vervoerder gebruikt verschillende manieren om mogelijke kandidaten te bereiken. “Conducteur op de tram is een mooi beroep met veel facetten. Er zijn vast mensen die zich nooit gerealiseerd hebben dat het voor hun misschien een interessante stap is.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “GVB zet management in als tramconducteurs”

Hans van Bemmelen|10.12.19|11:28

door om. cameras, automatische omroepsysteem en vliegende ploegen – ook in burger – conducteurs afschaffen net zoals in den haag