Elektrische bus StadsBuzz DMG Qbuzz

Miljoenenverlies voor Qbuzz in concessie DMG

Foto: ABB

Vervoerder Qbuzz heeft in het eerste volledige jaar waarin het de concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem (DMG) exploiteerde een miljoenenverlies geleden. Dat vertelde Annemarie Zuidberg, de operationeel directeur, tijdens een hoorzitting in de provincie Zuid-Holland. Tijdens deze bijeenkomst konden Provinciale Statenleden vragen stellen over de geplaagde concessie, die in december 2018 overging van Arriva naar Qbuzz.

Van dit miljoenenverlies is circa de helft toe te rekenen aan de opstartproblemen. Zo zijn er vooral in het begin inkomsten gemist omdat apparatuur niet werkte. Ook heeft Qbuzz als noodmaatregel extra bussen en personeel in moeten zetten. Omdat rijtijden in de praktijk niet gehaald werden, was al vijftien fte extra nodig. De directie van Qbuzz gaf tijdens de zitting ook aan te geloven de stijgende lijn te pakken te hebben.

Investeringen

Maar de vervoerder is er nog niet en wil een plan maken om klaar te zijn voor de toekomst. Het oplossen van de huidige problemen is niet alleen een wens, maar ook een noodzaak voor Qbuzz. De buitenlandse aandeelhouder vindt succes in de concessie erg belangrijk, omdat deze zijn investeringen terug wil krijgen. Op de vraag van Gerard van de Breevaart (SGP) hoe lang Qbuzz nog concessiehouder blijft in dit gebied, antwoordde Zuidberg te hopen dat dit nog lang het geval is. “We hebben een hele sterke moeder achter ons. Maar er moet iets veranderen.”

Wat Qbuzz betreft is 2020 een tussenjaar om orde op zaken te stellen. Dat moet de basis worden voor een gezonde concessie in 2021 en volgens de directeur wordt die ruimte ook geboden door de concessiehouder, de Italiaanse spoorwegen Ferrovie dello Stato Italiane. Een audit moet nog wel uitwijzen wat er nodig is voor de structurele uitdaging waar de vervoerder zich voor gesteld ziet en hoe Qbuzz stabiel kan worden in de concessie. Het verlies mag niet leiden tot slechtere dienstverlening voor de reiziger.

Advies nieuwe concessies

Zuidberg erkende volmondig dat de start van de concessie niet goed is verlopen. “We zijn met een 10-0 achterstand begonnen en de twijfels zijn dus terecht. Onze medewerkers verdienen complimenten voor hun werkzaamheden en het is onze verplichting als bedrijf om te bewijzen dat we op de goede plek zitten.”

Ze had nog twee tips aan de statenleden die bij de hoorzitting aanwezig waren om problemen zoals deze bij toekomstige concessiewisselingen te voorkomen. Ten eerste zou het volgens haar voordelig zijn om een nieuwe concessie voortaan te laten starten aan het begin van de zomervakantie, zodat een vervoerder zes weken de tijd heeft om te wennen en het proces in te regelen. Bovendien zijn er dan minder reizigers.

Zuidbergs tweede tip was om in het eerste jaar van een nieuwe concessie zo min mogelijk wijzigingen door te voeren in de dienstregeling. De vervoerder kan dan plannen maken voor wijzigingen in het tweede jaar. De grote aanpassingen in het lijnennet veroorzaakten in DMG namelijk veel klachten bij reizigers. En het bleek problematisch dat chauffeurs aan het begin van de concessie de nieuwe routes niet altijd kenden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Miljoenenverlies voor Qbuzz in concessie DMG | OVPro.nl
Elektrische bus StadsBuzz DMG Qbuzz

Miljoenenverlies voor Qbuzz in concessie DMG

Foto: ABB

Vervoerder Qbuzz heeft in het eerste volledige jaar waarin het de concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem (DMG) exploiteerde een miljoenenverlies geleden. Dat vertelde Annemarie Zuidberg, de operationeel directeur, tijdens een hoorzitting in de provincie Zuid-Holland. Tijdens deze bijeenkomst konden Provinciale Statenleden vragen stellen over de geplaagde concessie, die in december 2018 overging van Arriva naar Qbuzz.

Van dit miljoenenverlies is circa de helft toe te rekenen aan de opstartproblemen. Zo zijn er vooral in het begin inkomsten gemist omdat apparatuur niet werkte. Ook heeft Qbuzz als noodmaatregel extra bussen en personeel in moeten zetten. Omdat rijtijden in de praktijk niet gehaald werden, was al vijftien fte extra nodig. De directie van Qbuzz gaf tijdens de zitting ook aan te geloven de stijgende lijn te pakken te hebben.

Investeringen

Maar de vervoerder is er nog niet en wil een plan maken om klaar te zijn voor de toekomst. Het oplossen van de huidige problemen is niet alleen een wens, maar ook een noodzaak voor Qbuzz. De buitenlandse aandeelhouder vindt succes in de concessie erg belangrijk, omdat deze zijn investeringen terug wil krijgen. Op de vraag van Gerard van de Breevaart (SGP) hoe lang Qbuzz nog concessiehouder blijft in dit gebied, antwoordde Zuidberg te hopen dat dit nog lang het geval is. “We hebben een hele sterke moeder achter ons. Maar er moet iets veranderen.”

Wat Qbuzz betreft is 2020 een tussenjaar om orde op zaken te stellen. Dat moet de basis worden voor een gezonde concessie in 2021 en volgens de directeur wordt die ruimte ook geboden door de concessiehouder, de Italiaanse spoorwegen Ferrovie dello Stato Italiane. Een audit moet nog wel uitwijzen wat er nodig is voor de structurele uitdaging waar de vervoerder zich voor gesteld ziet en hoe Qbuzz stabiel kan worden in de concessie. Het verlies mag niet leiden tot slechtere dienstverlening voor de reiziger.

Advies nieuwe concessies

Zuidberg erkende volmondig dat de start van de concessie niet goed is verlopen. “We zijn met een 10-0 achterstand begonnen en de twijfels zijn dus terecht. Onze medewerkers verdienen complimenten voor hun werkzaamheden en het is onze verplichting als bedrijf om te bewijzen dat we op de goede plek zitten.”

Ze had nog twee tips aan de statenleden die bij de hoorzitting aanwezig waren om problemen zoals deze bij toekomstige concessiewisselingen te voorkomen. Ten eerste zou het volgens haar voordelig zijn om een nieuwe concessie voortaan te laten starten aan het begin van de zomervakantie, zodat een vervoerder zes weken de tijd heeft om te wennen en het proces in te regelen. Bovendien zijn er dan minder reizigers.

Zuidbergs tweede tip was om in het eerste jaar van een nieuwe concessie zo min mogelijk wijzigingen door te voeren in de dienstregeling. De vervoerder kan dan plannen maken voor wijzigingen in het tweede jaar. De grote aanpassingen in het lijnennet veroorzaakten in DMG namelijk veel klachten bij reizigers. En het bleek problematisch dat chauffeurs aan het begin van de concessie de nieuwe routes niet altijd kenden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.