Transdev-directeur: zonder uitzicht wordt het erg kritiek in de OV-wereld

Pier Eringa (foto: Transdev)
Foto Transdev

De OV-sector heeft op korte termijn meer perspectief nodig om niet in een uitzichtloze situatie te geraken. Het is dan ook tijd dat de overheid explicieter ambities uitspreekt over de te volgen koers. Dat zegt Transdev-directeur Pier Eringa. “We moeten kiezen: geld blijven steken in investeringen, of verder afschalen. Uitzicht in waar het naartoe gaat, helpt om rust te houden bij aandeelhouders.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

7 reacties op “Transdev-directeur: zonder uitzicht wordt het erg kritiek in de OV-wereld”

Jan Pietje|09.12.20|12:17

Ik vindt wel dat hij eerlijk is: hij wil de aandeelhouder tevreden houden. Welke achterlijke idioot ooit heeft bedacht dat OV-bedrijven aandeelhouders anders dan de staat moet hebben weet ik niet, maar Eringa is er tenminste eerlijk over. ‘Parijs’ wil dit en ‘Parijs’ wil dat… Dat laat gewoon zien dat het connexion alleen om het geld draait. Een Franse multinational die op miljarden rekent van de Nederlandse staat vind ik redelijk hypocriet.

Jan Pietje|09.12.20|12:13

Wat een zelfingenomen blaaskaak is dat toch. Waarom geven jullie die zoveel zendtijd? Er verschijnt iedere maand wel weer een interview waar Eringa alles wijt aan de overheid. Eerst is het: overheid niet efficiënt, marktwerking… Bla bla bla, en nu, nu duidelijk blijkt dat Transdev de overheid wel, en ook behoorlijk (2 miljard?), nodig heeft om te blijven functioneren. Misschien moeten we ons afvragen of het een slim idee is om OV te betalen door kaartjes.

Nick van Erven|08.12.20|21:59

Nu lijkt het me verstandig om af te schalen.Maar in de toekomst moeten we proberen om de passagiers weer in de bus te krijgen.Dus zullen we moeten kijken hoe we meer kwaliteit kunnen geven.BV door meer over industriegebieden te rijden en met bedrijven in gesprek gaan om te kijken of hun medewerkers bereid zijn om met het ov te reizen.Dit scheelt ook weer in file.s.

Camille Kreemers|08.12.20|19:41

@lex Boersma,

Nadeel is dat daar de politiek overgaat. Er is al meerdere malen een integrale OV visie gemaakt en keer op keer is dat genegeerd door de politiek. De snellere doorstroming is al vaak door OV aangehaald om betrouwbaarder te rijden en vaak wordt dat als busbanen op zeer drukke wegen gefocusd. Politiek geeft alleen meer voorkeur aan auto of fiets. Dan kan je als bedrijf zoveel voorstellen, zij voeren het niet uit.

R. Pieterse|08.12.20|13:20

Meneer Eringa bijt in zijn eigen staart. Bij Prorail heeft hij lokale vervoerders altijd zoveel mogelijk tegengehouden en nu hij met een andere pet op c.q. op een andere stoel zit pleit hij ineens voor meer invloed van de lokale vervoerders.

Lex Boersma|08.12.20|11:11

Kom dan ook met een plan met toekomst :
– investeren in doorstroming en snellere verbindingen, alternatief voor auto en lagere kosten en meer / volledig rendabel
– snel naar reserveringssysteem om drukte te vermijden en – lagere- capaciteit effectief te benutten
– betere luchtbeheersing a la vliegtuig
– Slimmere en snellere last mile en lokaal vervoer

Paul Verbuijs|08.12.20|10:58

hoe kan de overheid nu geld pompen in OV als ze weten dat het geld naar de aandeelhouder gaat?