Mercedes-Benz eCitaro (Foto: Daimler)

Daimler wil truck- en busdivisie op eigen benen zetten

De Duitse fabrikant Daimler wil zichzelf opsplitsen in twee onafhankelijke entiteiten door Daimler Trucks & Buses op eigen benen te zetten. Vereenvoudiging van de bedrijfsstructuur moet ervoor zorgen dat meer potentie wordt gehaald uit zowel de truck- en busdivisie als de autodivisie. De afsplitsing moet nog voor het einde van dit jaar een feit zijn.

De Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur van Daimler gingen woensdag akkoord met de plannen. Het is de bedoeling dat een meerderheidsbelang van Daimler Trucks & Buses wordt afgesplitst via de beurs. De truck- en busdivisie zal een eigen management, zelfstandig bestuur en een onafhankelijke voorzitter van de RvC krijgen. Aandeelhouders moeten in het derde kwartaal nog wel groen licht geven tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering.

Effectiever opereren

“Dit is een historisch moment voor Daimler. Het betekent het begin van een grondige hervorming. Mercedes-Benz Cars & Vans en Daimler Trucks & Buses zijn twee verschillende bedrijven met specifieke klanten, technologische paden en kapitaalbehoeften”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler en Mercedes-Benz. “Beide bedrijven zijn actief in bedrijfstakken die worden geconfronteerd met grote technologische en structurele veranderingen. Gezien deze context zijn we van mening dat ze het meest effectief zullen opereren als onafhankelijke entiteiten.”

“We zijn ervan overtuigd dat een onafhankelijk management en bestuur de twee divisies in staat zullen stellen nog sneller te opereren, ambitieuzer te investeren, te streven naar groei en samenwerking en daardoor aanzienlijk flexibeler en competitiever zijn”, vervolgt Källenius. Tegelijkertijd met de afsplitsing wil Daimler de naam van de autodivisie veranderen naar Mercedes-Benz.

Meer kansen

Daimler Trucks & Buses denkt de strategische plannen te kunnen versnellen, winstgevendheid te verhogen door als onafhankelijke entiteit door te gaan met de ontwikkeling van emissievrije technologieën voor vrachtwagens en bussen. “Dit is een cruciaal moment voor Daimler Truck. Onafhankelijkheid brengt meer kansen, meer zichtbaarheid en transparantie met zich mee. We zullen verder groeien en ons leiderschap op het gebied van alternatieve aandrijving en automatisering voortzetten”, zegt Martin Daum, lid van de Raad van Bestuur bij Daimler Trucks & Buses.

De vrachtwagen- en busfabrikant heeft meer dan 35 locaties over de hele wereld en telt meer dan 100.000 medewerkers. In 2019 werden circa een half miljoen vrachtwagens en bussen geleverd, waaronder bussen van het merk Mercedes-Benz en Setra. De busdivisie was in 2019 goed voor een omzet van 4,7 miljard euro en een winst van 238 miljoen euro. De vrachtwagens leverden 40,2 miljard euro en 2,5 miljard euro winst op.

Lees ook: Mercedes-Benz introduceert gelede eCitaro met nieuwe batterijtechniek

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.