Remise Beverwaard (foto: Rick Keus)

RET versobert dienstregeling vanwege corona

De RET heeft de nieuwe dienstregeling, die vanaf 30 augustus ingaat, versoberd. Dat heeft te maken met het teruglopen van het aantal reizigers sinds de uitbraak van corona. Het afgelopen jaar is het aantal reizigers met de helft teruggelopen, meldt de Rotterdamse vervoerder. Dat maakt bezuinigingen onontkoombaar.

Op trajecten en tijdstippen waarop er minder vraag is heeft RET de dienstregeling noodgedwongen aangepast. Dat betekent dat er niet alleen andere vertrektijden kunnen gelden, maar ook dat er minder voertuigen ingezet worden. Het bezuinigingsplan geldt tot eind 2022.

De grootste veranderingen die de RET zelf noemt zijn dat de weekendmetro niet rijdt, er geen extra ritten zijn tijdens de spits (met uitzondering van extra ritten op metrolijn D tussen Slinge en Rotterdam Centraal), de vertrektijden bij alle tramlijnen zijn veranderd en dat de dienstregeling van de bus in Ridderkerk en de gemeente Albrandswaard ingrijpend gewijzigd zijn. Op die locaties kan het zijn dat routes en haltes zijn aangepast of zelfs vervallen.

Metropoolregio

Afgelopen voorjaar kondigden de wethouders van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag al maatregelen aan om de financiële problemen als gevolg van de coronabeperkingen het hoofd te kunnen bieden. Ook voor de RET hadden die plannen gevolgen voor de dienstregeling, de sociale veiligheid en de bedrijfsvoering. Als reactie daarop zei RET-directeur Maurice Unck alles op alles te zetten om het OV overeind te houden en personeel zo veel mogelijk te behouden.

De versoberde dienstregeling per 30 augustus heeft geen gevolgen voor de inzet van het rijdend personeel, zegt een RET-woordvoerster. Er is geen sprake van dat er mensen uit moeten. Er zijn wel plannen gemaakt om te bezuinigen op sociale veiligheid. Wat dat precies gaat betekenen voor conducteurs en servicemedewerkers is nog niet bekend. Een paar maanden geleden heeft de directie de plannen ter advies naar de ondernemingsraad gestuurd. Dat traject is nog niet afgerond.

Verlies over 2020

In de jaarcijfers over 2020 waren de gevolgen van de coronacrisis goed te zien. De Rotterdamse stadsvervoerder leed met 11,4 miljoen euro een stevig verlies na jaren van forse groei. In 2019 maakte de RET nog bijna 6 miljoen euro winst. Toch bleef het verlies nog beperkt vanwege de beschikbaarheidsvergoeding. Met zo’n 95 miljoen reizigers lag het aantal instappers en reizigerskilometers zo’n 45 procent lager dan in 2019.

In de eerste helft van dit jaar zag de RET weer een stijgende lijn. Voorafgaand aan de zomervakantie zat het bedrijf weer op ruim 60 procent van de reizigers vergeleken met voor de coronacrisis.

Lees ook

RET lijdt fors verlies, maar ziet licht aan het einde van de tunnel

RET werkt noodgedwongen bezuinigingen sociale veiligheid uit

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RET versobert dienstregeling vanwege corona | OVPro.nl
Remise Beverwaard (foto: Rick Keus)

RET versobert dienstregeling vanwege corona

De RET heeft de nieuwe dienstregeling, die vanaf 30 augustus ingaat, versoberd. Dat heeft te maken met het teruglopen van het aantal reizigers sinds de uitbraak van corona. Het afgelopen jaar is het aantal reizigers met de helft teruggelopen, meldt de Rotterdamse vervoerder. Dat maakt bezuinigingen onontkoombaar.

Op trajecten en tijdstippen waarop er minder vraag is heeft RET de dienstregeling noodgedwongen aangepast. Dat betekent dat er niet alleen andere vertrektijden kunnen gelden, maar ook dat er minder voertuigen ingezet worden. Het bezuinigingsplan geldt tot eind 2022.

De grootste veranderingen die de RET zelf noemt zijn dat de weekendmetro niet rijdt, er geen extra ritten zijn tijdens de spits (met uitzondering van extra ritten op metrolijn D tussen Slinge en Rotterdam Centraal), de vertrektijden bij alle tramlijnen zijn veranderd en dat de dienstregeling van de bus in Ridderkerk en de gemeente Albrandswaard ingrijpend gewijzigd zijn. Op die locaties kan het zijn dat routes en haltes zijn aangepast of zelfs vervallen.

Metropoolregio

Afgelopen voorjaar kondigden de wethouders van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag al maatregelen aan om de financiële problemen als gevolg van de coronabeperkingen het hoofd te kunnen bieden. Ook voor de RET hadden die plannen gevolgen voor de dienstregeling, de sociale veiligheid en de bedrijfsvoering. Als reactie daarop zei RET-directeur Maurice Unck alles op alles te zetten om het OV overeind te houden en personeel zo veel mogelijk te behouden.

De versoberde dienstregeling per 30 augustus heeft geen gevolgen voor de inzet van het rijdend personeel, zegt een RET-woordvoerster. Er is geen sprake van dat er mensen uit moeten. Er zijn wel plannen gemaakt om te bezuinigen op sociale veiligheid. Wat dat precies gaat betekenen voor conducteurs en servicemedewerkers is nog niet bekend. Een paar maanden geleden heeft de directie de plannen ter advies naar de ondernemingsraad gestuurd. Dat traject is nog niet afgerond.

Verlies over 2020

In de jaarcijfers over 2020 waren de gevolgen van de coronacrisis goed te zien. De Rotterdamse stadsvervoerder leed met 11,4 miljoen euro een stevig verlies na jaren van forse groei. In 2019 maakte de RET nog bijna 6 miljoen euro winst. Toch bleef het verlies nog beperkt vanwege de beschikbaarheidsvergoeding. Met zo’n 95 miljoen reizigers lag het aantal instappers en reizigerskilometers zo’n 45 procent lager dan in 2019.

In de eerste helft van dit jaar zag de RET weer een stijgende lijn. Voorafgaand aan de zomervakantie zat het bedrijf weer op ruim 60 procent van de reizigers vergeleken met voor de coronacrisis.

Lees ook

RET lijdt fors verlies, maar ziet licht aan het einde van de tunnel

RET werkt noodgedwongen bezuinigingen sociale veiligheid uit

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.