Tram GVB in regenboogkleuren (foto: Vervoerregio)

‘Met regenboogvoertuigen in OV wordt oprecht signaal afgegeven’

De vervoerders in en rond Amsterdam rijden een jaar lang rond met in regenboogkleuren bestickerde voertuigen. Welk effect heeft deze actie? “Doorlopende aandacht voor gelijkheid wordt als oprecht ervaren.”

Een tram van GVB, twee bussen van Connexxion en één van EBS werden eind juli aan de vooravond van Pride in een regenboogjasje gestoken. Inmiddels rijden ze ruim twee maanden rond en daar komen er dus nog tien bij. Die tijdsduur zorgt ervoor dat de boodschap van de vervoerders wordt losgetrokken van Pride en daardoor een oprechte boodschap wordt overgebracht, zegt Jeremy Heshof. Naast zijn werk als therapeut en eigenaar van Praktijk voor Mannen zet hij zich op verschillende manieren in voor een inclusievere samenleving.

Geen pinkwashing

Een actie als bestickerde trams en bussen kan op twee manieren worden opgevat, legt Heshof uit. Allereerst kan het worden gezien als ‘pinkwashing’: bedrijven die zich vanuit commercieel opzicht richten op de LHBTIQ+-gemeenschap. “Bijvoorbeeld een drankmerk die een Pride-fles maakt om geld binnen te halen, waarna het na dit evenement weer instort. Dan wordt gezegd: in hoeverre is een bedrijf oprecht? Als dit het hele jaar door gebeurt, wordt het al beter ontvangen. Die oprechtheid is heel belangrijk.”

Met de regenboogvoertuigen is er in de ogen van Heshof dus sprake van zo’n oprechte boodschap, omdat het gaat om doorlopende aandacht voor gelijkheid. Het doel van de drie vervoerders en Vervoerregio is om duidelijk te maken dat iedereen welkom is in het OV en veilig in kan stappen. “Het is geen vanzelfsprekendheid dat iedereen zich welkom mag voelen”, zegt Heshof. Dat het woord ‘welkom’ in verschillende talen te zien is op de voertuigen, is volgens hem een belangrijk detail. “Omdat in het buitenland de rechten voor LHBTIQ+ niet overal zo goed zijn als bij ons.”

Subtiele boodschap

Het maakt volgens Heshof verder verschil dat het om een actie van vervoersbedrijven gaat, die al snel worden gelinkt aan de overheid en dus niet aan commercie. Ook de keuze voor vier voertuigen op een veel grotere vloot is een belangrijke als het gaat om bewustwording voor iemand die de tram of bussen langs ziet rijden. “Boodschappen moeten herhaald worden, maar wanneer ze echt door je strot worden geduwd kan het averechts werken. De boodschap kan in een bepaalde subtiliteit zitten.”

Heshof benadrukt dat het in zijn ogen belangrijk is om statements als deze breder te trekken. “Niet alleen richting LHBTIQ+, maar ook vrouwenrechten en ras. Het is voor de bewustwording belangrijk om bijvoorbeeld op de website specifiek te benoemen op welke basis discriminatie niet is toegestaan. Mensen die discrimineren, hebben niet altijd door dát ze aan het discrimineren zijn.”

Lees ook: Vervoerders Amsterdam maken statement met regenboogkleuren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.