Station Ede-Wageningen
grensoverschrijdend spoorvervoer

Overheid en provincie zetten streep door geplande nieuwe stations

Station Ede-Wageningen

Het komende termijn, in ieder geval onder kabinet Rutte IV, komen er geen nieuwe stations bij op de spoorlijnen tussen Utrecht en de Duitse grens. Het is een aderlating voor de gewenste doorstroom van grensoverschrijdend spoorvervoer vanuit Nederland, maar klaarblijkelijk hebben het kabinet, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland elders belangen die zwaarder wegen.

De provincie Gelderland heeft in een brief aan haar statenleden gemeld dat het concept van de geplande stations in Ede-West, Arnhem-Oost en Zevenaar-Oost voorlopig de prullenbak in kan. In ieder geval tot aan de volgende verkiezingen over vier jaar.

Verbeterde verbindingen

Een nieuw station op de spoorlijn richting Doetinchem zou de bewoners van Arnhem-Ooost een betere verbinding met Utrecht en de rest van de Randstad moeten geven. Voor Zevenaar zou een nieuw station welkom zijn vanwege de massale uittocht naar de Fashion Outlet. In Ede wordt een extra station nodig geacht door de vele bedrijvigheid aan de westkant van de middelgrote plaats.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft echter aangegeven dat er binnen het termijn (vier jaar) geen plek is voor nieuwe treinstations. De RegioExpres, een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, blijft in de plannen wel bestaan, maar zal het dus moeten doen zonder extra tussenstops op de geschrapte stations.

Schrappen stations

Het schrappen van de stations gaat in tegen de wensen van de gemeentebesturen omdat reizigers uit Arnhem en Nijmegen sneller naar de Randstad willen reizen. Er is nu zelfs een situatie ontstaan waarin wordt gedacht om het aantal treinen tussen Ede en Wageningen te verminderen. Nu stopt nog elke tien minuten een trein op dit station dat op dit moment volledig vernieuwd wordt.

Langer wachten

De provincie Gelderland schrijft dat het aantal reizigers vanuit de provincie een stuk lager ligt vanuit Ede, dan bijvoorbeeld in Arnhem. Het zou zelfs gaan om minder dan de helft van het aantaal passagiers. Een van de opties die de provincie Gelderland nu onderzoekt is dat sommige treinen naar het westen niet meer stoppen op het nieuwe station Ede-Wageningen.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad SpoorPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.