meer boa's

Vervoerregio Amsterdam maakt nieuwe afspraken over sociale veiligheid

BOA handhaving Amsterdam Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam ondertekenen 29 september het Convenant Sociale Veiligheid. Daarin staan nieuwe afspraken op het gebied van veiligheid in het openbaar vervoer, haltes en stations binnen het concessiegebied Amsterdam. De belangrijkste wijziging is dat meer boa’s ingezet worden om de gewijzigde politiecapaciteit op te vangen.

Het was nodig om een nieuw convenant op te stellen aangezien de politiecapaciteit is gewijzigd. Met de nieuwe afspraken is vastgelegd hoe de veiligheid gewaarborgd kan worden. De belangrijkste afspraken uit het Convenant Sociale Veiligheid zijn de afspraken over de inzet van boa’s, financiële verplichtingen en informatie-uitwisseling ten behoeve van de sociale veiligheid. Daarnaast staat in het convenant dat de samenwerkingen op het gebied van veiligheid tussen gemeente Amsterdam en de Vervoerregio verloopt.

In het convenant valt te lezen dat de politie minder vaak preventief wordt ingezet. Afgesproken is om die verminderde inzet te monitoren en extra boa’s in te zetten en meer samen te werken met politiebasisteams.

“Ik ben heel blij dat we op deze unieke manier, met elkaar, er voor zorgen dat je als reiziger met een gerust gevoel het openbaar vervoer kunt nemen en dat mocht er toch iets voorvallen, boa’s en politiemensen paraat staan om hulp te verlenen. Dat was altijd het uitgangspunt en van het veiligheidsbeleid en dat blijft gelukkig zo”, zegt portefeuillehouder van de vervoerregio Gerard Slegers.

Ook wethouder verkeer en vervoer en voorzitter van de Vervoerregio Melanie ter Horst is tevreden: “Voor iedereen die in het openbaar vervoer reist is het belangrijk dat dit veilig kan. Met dit convenant geven we daar voor de Amsterdamse regio invulling aan.”

Veiligheidsarrangement

Met een groot aantal partijen is naast het convenant ook een veiligheidsarrangement afgesproken. Dit vormt de basis voor de samenwerking, rolverdeling en de gezamenlijke doelen. Aan dit arrangement doen onder andere de Vervoerregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, verschillende vervoerders, OM, Nationale Politie en ProRail mee.

Een belangrijke wijziging in dit arrangement is dat toezicht en handhaving (THOR) de operationele regie en analyse overneemt van de politie. Daarnaast zijn duidelijke afspraken gemaakt met de partijen over de monitoring van mogelijke negatieve gevolgen van de gewijzigde politiecapaciteit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.