VN-verdrag

Bestuursakkoord: 10 miljoen euro voor toegankelijkheid openbaar vervoer

Reisassistentie op een NS-station. Foto: NS

Iedereen moet met het openbaar vervoer kunnen reizen. Ook mensen met een beperking. Daarom hebben vandaag staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat), regionale bestuurders, OV-bedrijven en ProRail het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032 getekend.

In dit akkoord zijn afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat in 2040 het openbaar vervoer volledig toegankelijk is voor iedereen. In Nederland hebben 2 miljoen mensen een beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of psychische problemen. Zij ervaren nog obstakels in het openbaar vervoer, waardoor zij er geen of weinig gebruik van maken. Nederland heeft eerder een VN-verdrag ondertekend waarin is afgesproken hier iets aan te doen. Dit verdrag is de basis voor het vandaag getekende akkoord.

Alle bushaltes toegankelijk

In het akkoord komen een aantal kernpunten naar voren. De eerste is reisinformatie. “In het akkoord is afgesproken om de reisinformatie de komende jaren te verbeteren”, zei Vivianne Heijnen bij de presentatie van het akkoord aan de Tweede Kamer. “Alle reizigers, en met name reizigers met een beperking die vaak hun reis moeten voorbereiden, hebben baat bij zoveel mogelijk actuele reisinformatie.”

“Ten tweede moet de toegankelijkheid van bus-, tram- en metrohaltes verbeterd worden. Een 3-jaarlijks regionaal uitvoeringsprogramma, onder leiding van decentrale OV-autoriteiten, moet aangeven in welk tempo en met welke prioritering de wegbeheerders de bus- en tramhaltes toegankelijk gaan maken”, valt te lezen in het bestuursakkoord.

Ook de toiletten worden in het bestuursakkoord uitgelicht. Het streven is dat alle huidige stationstoiletten in 2025 voor iedereen toegankelijk zijn. Ook in treinen moeten overal toiletten beschikbaar zijn. Bij NS is dit nagenoeg in elke trein het geval. Bij treinen van regionale vervoerders is vaak nog geen toilet. Met decentrale overheden is daarom afgesproken dat bij het afsluiten van nieuwe concessies de aanwezigheid van een toilet in een het programma van eisen staat.

In het bestuursakkoord is daarnaast afgesproken om 1,5 miljoen euro vrij te maken voor de promotie van het openbaar vervoer. “Er komt een specifieke uitkering waarmee gemeenten een subsidie kunnen aanvragen voor projecten met OV-ambassadeurs, mensen die reizigers met een beperking kunnen stimuleren om gebruik te maken van openbaar vervoer.”

Reisassistentie

In het bestuursakkoord is ook het een en het ander vastgelegd omtrent reisassistentie. Voor veel reizigers met een beperking is reisassistentie enige manier om met het openbaar vervoer te reizen. Op sommige stations kun je door een NS-medewerker geholpen worden bij het in- en uitstappen. Op andere stations is dit niet het geval en is het verstandig om verder van tevoren reisassistentie te boeken.

In het bestuursakkoord is afgesproken dat uiterlijk in 2025 op elk station reisassistentie beschikbaar is en dat het na aanvragen maximaal één uur mag duren voordat reisassistentie kan worden aangeboden. Momenteel is op meer dan 200 van de 397 stations in Nederland reisassistentie beschikbaar.

“Met dit bestuursakkoord hebben we goede en realiseerbare afspraken gemaakt die ervoor gaan zorgen dat het openbaar vervoer toegankelijker wordt”, zegt Heijnen. Ik stel 10 miljoen euro ter beschikking voor de uitvoering van de afspraken. Het liefste zou ik zien dat we alle drempels die het gebruik van het OV bemoeilijken voor mensen met een beperking morgen hebben weg gehaald, maar dat is niet realistisch.  De kern van dit akkoord is de overtuiging en inzet van alle partijen dat iedereen in Nederland met het OV moet kunnen reizen en dat we ons daar de komende jaren heel hard voor gaan inzetten.”

“Voor ongeveer 2 miljoen mensen is de toegankelijkheid van het openbaar vervoer niet vanzelfsprekend. Of het nu gaat om onvolledige reisinformatie, ontoegankelijke bus of tramhalte of het ontbreken van reisassistentie. Dat vinden wij niet acceptabel en daarom is onze gezamenlijke ambitie dat in 2040 het openbaar vervoer volledig toegankelijk is voor iedereen.”

Defecte liften en ontoegankelijke perrons

Ook belangenvereniging Ieder(in) is blij met het akkoord. “Het sluiten van dit bestuursakkoord is een belangrijke stap richting een toegankelijker OV voor mensen met een beperking”, zegt Illya Soffer, directeur van Ieder(in). “Het akkoord moet wel leiden tot merkbare verbeteringen in de praktijk. Denk aan het snel oplossen van problemen met defecte liften, reisassistentie of ontoegankelijke perrons. Reizigers moeten ook daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de verbeteringen waar dit akkoord voor bedoeld is.”

Ook ProRail en NS laten weten dat ze hard bezig zijn om stations en treinen toegankelijk te maken. Dit akkoord helpt daar zeker bij. “Als NS vinden wij het belangrijk dat alle reizigers zich welkom voelen in de trein”, meldt Jacco van der Tak, directeur Communicatie en Corporate Affairs NS. “Goed dat we met alle partijen de handen nu ineenslaan voor een toegankelijk openbaar vervoer. We doen al veel, denk bijvoorbeeld aan de NS-reisassistentie die op meer dan 200 stations beschikbaar is. Een reis zonder drempels is waar we aan blijven werken: elke dag toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen!”

De ondertekenaars van het bestuursakkoord zetten voor 2032 al grote stappen op weg naar een toegankelijk OV in 2040. De partijen gaan ervan uit dat het effect van het bestuursakkoord al op korte termijn voor de reiziger merkbaar is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.