GVB verwacht eerste nieuwe metro’s type M5 in maart

metroGVBm5nieuw

GVB in Amsterdam verwacht de eerste nieuwe metro’s in maart, zo meldt het openbaar vervoerbedrijf. De nieuwe metro heeft de naam M5 gekregen. De nieuwe metro biedt veel ruimte en maakt gebruik van vooraanstaande techniek.

Projectteam M5 van GVB is verantwoordelijk voor de  technische opleidingen en het onderhoud. Het 6 delige metrostel wordt 116 meter lang en heeft straks 174 zitplaatsen en een capaciteit van 960 passagiers. Bij het kiezen, maken en testen van de nieuwe metrostellen voor Amsterdam, zijn diverse partijen betrokken, Alstom, Amsys, dIVV en GVB.

Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer

Projectteam AMSYS staat voor Amsterdam Metro SYStem. Dit is een onderdeel van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (dIVV). AMSYS is de officiële opdrachtgever van de nieuwe metro’s die door de Franse firma Alstom worden gebouwd.

AMSYS is verantwoordelijk tot het moment waarop GVB de metro’s officieel krijgt overgedragen. Dit zal naar verwachting in augustus 2012 plaatsvinden. Alstom, de leverancier van de M5, heeft de eerste twee metro’s inmiddels gebouwd en uitvoerig getest in het Franse Valenciennes. De overige 21 metrostellen bouwt Alstom momenteel in het Poolse Katowice.

GVB

GVB verzorgt al meer dan 110 jaar tram, bus, metro en veren in Amsterdam, met zowel de exploitatie als het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur in de stad. GVB vervoert dagelijks zo’n 800.000 reizigers in en om Amsterdam.

De M5 in cijfers

  • Zesdelig, met een totale lengte van 116 meter.
  • Breedte 3 meter.
  • 174 zitplaatsen.
  • Bredere zitplaatsen
  • Capaciteit van 960 passagiers.
  • Maximale snelheid: 80 km/uur.
  • Deuren: 208 cm hoog
  • Per zijde 24 deuren.
  • Hoogte plafond 230 cm hoog
  • Gelijkvloerse instap – de vloer sluit aan op het perron.
  • Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten.
  • Hoogwaardige informatieschermen.
  • Camerabewaking.
  • Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen.
  • Geluidwerende maatregelen.
  • Vandalismebestendige materialen.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.