Nieuwe metro GVB ruimer en veiliger

De nieuwe metro van het GVB wordt ruimer en veiliger. De metro, M5 gedoopt, is in zijn laatste testfase. De eerste twee metrostellen worden eind maart verwacht. De overige 21 M5’s worden afgebouwd in het Poolse Katowice en eind augustus naar Amsterdam vervoerd.

Bij het kiezen, maken en testen van de nieuwe metrostellen voor Amsterdam, zijn diverse partijen betrokken, Alstom, Amsys, dIVV en GVB. De nieuwe metro heeft de naam M5 gekregen. De nieuwe metro biedt veel ruimte en maakt gebruik van vooraanstaande techniek.

Alstom

Projectteam AMSYS staat voor Amsterdam Metro SYStem. Dit is een onderdeel van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (dIVV). AMSYS is de officiële opdrachtgever van de nieuwe metro’s die door de Franse firma Alstom worden gebouwd. AMSYS is verantwoordelijk tot het moment waarop GVB de metro’s officieel krijgt overgedragen. Dit zal naar verwachting in augustus 2012 plaatsvinden.

Getest

Alstom, de leverancier van de M5, heeft de eerste twee metro’s inmiddels gebouwd en uitvoerig getest in het Franse Valenciennes. De overige 21 metrostellen bouwt Alstom momenteel in het Poolse Katowice.

Projectteam M5 van GVB is verantwoordelijk voor de  technische opleidingen en het onderhoud.

 

De M5 in cijfers

-Zesdelig, met een totale lengte van 116 meter.
-Breedte 3 meter. • 174 zitplaatsen.
-Bredere zitplaatsen • Capaciteit van 960 passagiers.
-Maximale snelheid: 80 km/uur.
-Deuren: 208 cm hoog
-Per zijde 24 deuren.
-Hoogte plafond 230 cm hoog
-Gelijkvloerse instap – de vloer sluit aan op het perron.
-Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten.
-Hoogwaardige informatieschermen.
-Camerabewaking.
-Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen.
-Geluidwerende maatregelen.
-Vandalismebestendige materialen.

Bekijk hier het schaalmodel van de nieuwe M5

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.