GVB neemt eerste M5-metro in ontvangst

De eerste 116 meter lange metro M5 is in twee delen afgeleverd door fabrikant Alstom bij de GVB-werkplaats in Diemen. De M5 zal in de werkplaats in elkaar worden gezet en vervolgens worden getest.

Die test vindt plaats op het Amsterdamse metrospoor in het komende half jaar. Deze testritten vinden ’s nachts plaats met speciaal opgeleide metrobestuurders. Voor de nachtelijke tijdstippen is gekozen, omdat het dan rustiger is op het metrospoor.

Testritten

De verwachting is dat reizigers na de testritten in het najaar echt gebruik kunnen maken van het nieuwe metrostel. De M5 is bedoeld als uiteindelijke vervanger van de Zilvermeeuwen, maar zal vanaf 2017 ook rijden op de Noord/Zuidlijn.

Medio 2014 zullen er al zo`n 23 nieuwe M5’s rondrijden. De M5 is overigens de eerste metro ter wereld die geheel met LED-verlichting is uitgevoerd. Dit draagt bij aan de sociale veiligheid in de metro.

Camera’s

De veiligheid wordt onder meer gewaarborgd door camera’s in de gehele metro en een transparante inrichting. Door de LED-verlichting en het lage voertuiggewicht is de M5 ook nog eens erg milieuvriendelijk.

Het metrostel is duidelijk ingericht naar de wensen van de reiziger. Zo heeft het metrostel brede stoelen, meer deuren en brede gangpaden om snel in- en uitstappen mogelijk te maken.

Rolstoelvriendelijk

In het metrostel passen zeker 960 passagiers, waarbij er 174 zitplaatsen zijn. Door de gelijkvloerse instap, waarbij het perron direct aansluit op het metrostel, en de aanwezigheid van rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten, is het metrostel ook rolstoelvriendelijk.

De nieuwe metrostellen worden mede gefinancierd door de Stadsregio Amsterdam. De Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer/Gemeente Amsterdam zijn de opdrachtgevers.

 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB neemt eerste M5-metro in ontvangst | OVPro.nl