GVB past werkplaats aan aan nieuwe metro

metroGVBm5nieuw

Met het slaan van de eerste paal heeft algemeen directeur GVB Bart Schmeink samen met Strukton directeur Gert Jan Vos het startsein gegeven voor de uitbreiding van de metrowerkplaats in Diemen. Deze uitbreiding van de werkplaats is nodig voor de komst van de nieuwe metroserie M5 en is medio 2013 gereed.

Door de komst van de nieuwe, langere, metrovoertuigen is het noodzakelijk om de bestaande onderhoudslocatie waarbij de werksporen een lengte hebben van 80 meter aan te passen. De nieuwe metro M5 is 116 meter lang, een stuk langer dan de huidige voertuigen.

Naar verwachting kunnen reizigers einde dit jaar, begin volgend jaar gebruik maken van de nieuwe metro.

Moderne onderhoudsvoorziening

Het gehele project, waarvan de uitbreiding van de metrowerkplaats onderdeel is, bestaat uit meerdere aanpassingen. De moderne werkplaats krijgt drie werksporen met elk een lengte van 120 meter waarbij één spoor is voorzien van een hefinstallatie die de M5 in zijn geheel kan optillen.

Hiermee wordt het mogelijk draaistellen en grote onderdelen te wisselen.

Nieuwe gebouwen

Een nieuw gebouw voor het testen van baanapparatuur is reeds gerealiseerd. Begin volgend jaar wordt een nieuw gebouw voor het onderhoud aan metrowielen in gebruik genomen. Daarnaast worden aanpassingen uitgevoerd aan sporen en bovenleidingen op het spooremplacement. Hiervoor is eerder dit jaar de fiets- en voetgangersbrug over het emplacement aangepast.

Het project wordt gerealiseerd in opdracht van de Gemeente Amsterdam, Dienst Metro en de Stadsregio Amsterdam.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.