500.000 foto’s leggen bouw tunneldeel Noord/Zuidlijn vast

Metrolijn, Noord/Zuidlijn, Amsterdam, YouTube

VIDEO – De bouw van het tunneldeel van de metroverbinding Noord/Zuidlijn tegenover het centraal station in Amsterdam is elf maanden lang gevolgd met een camera. Van de 500.000 foto’s is een filmpje gemaakt. Het tunneldeel verbindt Amsterdam Centraal met de geboorde tunnel onder het Damrak.

De bouw werd vastgelegd met time-lapse fotografie. Dat is een techniek waarbij een serie foto’s wordt gemaakt om veranderingen over een lange periode vast te leggen. De camera stond op een pand aan de Prins Hendrikkade en maakte 24 uur lang elke minuut een foto. De time-lapse laat het opbouwen en afzinken van de 21 meter hoge betonkolos door de seizoenen heen zien.

Laatste tunneldeel

De bouw van dit laatste tunneldeel tussen het Damrak en het Centraal Station begon op 23 september 2011. De werkzaamheden eindigden op 24 augustus 2012. 

De Noord/Zuidlijn is een metrobinding in aanbouw tussen het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord en station Zuid. De lijn loopt onder het centrum van Amsterdam door.

De Noord/Zuidlijn wordt 9,7 kilometer lang. Het ondergrondse deel van de lijn is 7,1 kilometer lang, waarvan 3,1 kilometer geboorde tunnel is. Voor deze lijn is het lijnnummer 52 gereserveerd. De metro stopt bij 8 stations.

Veel tegenslagen

De bouw van de metrolijn is nog in volle gang. De aanleg van de metrolijn had veel tegenslagen vanwege de hoge kosten en angst voor schade aan de oude binnenstad van Amsterdam door verzakkingen.

De Commissie-Veerman startte in februari 2009, onder leiding van oud-minister Veerman, een onderzoek naar de bouw van de metro. Daarin werd gekeken of de bouw moest stoppen, deels stoppen of door moest gaan. De commissie adviseerde Amsterdam in juni 2009 om verder te gaan met de bouw.

Stations klaar in ruwbouw

De bouw gaat nu voorspoedig. De stations zijn bijna allemaal klaar in ruwbouw en ook het boren van de tunnels verloopt zonder al te veel problemen.

Op dinsdag 25 september wordt er begonnen met het afzinken van de tunnel onder het IJ. Dit gebeurt in drie fases. Het meest noordelijke tunneldeel wordt op 25 september afgezonken. De twee andere delen volgen in de weken daarna. Naar verwachting kunnen er in 2017 metro’s over de lijn gaan rijden.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.