Hoekse Lijn moet in 2017 als metro in gebruik zijn

Hoekse Lijn, ondertekening convenant, foto: Hannah Anthonysz

“De Hoekse Lijn moet uiterlijk in 2017 als metro in gebruik zijn, maar liever nog een jaar eerder. We gaan alles op alles zetten om de verbouwing van de lijn al in 2016 af te hebben.” Dat zei regiobestuurder Jeannette Baljeu maandagochtend in Hoek van Holland bij de ondertekening van het convenant over het ombouwen van de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland tot metro.

Onderdeel van het project zijn ook de verlenging van de lijn tot aan het strand en een nieuwe halte Steendijkpolder in Maassluis.

Ombouwen

De Hoekse Lijn is de spoorlijn tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland Strand. Alle treinen op dit traject rijden van en naar Rotterdam Centraal. De Stadsregio Rotterdam is bezig met het integreren van deze spoorlijn in het metronetwerk van Rotterdam.

Daarvoor wordt de spoorlijn omgebouwd tot metrolijn en vanaf Schiedam Centrum geïntegreerd in het metronetwerk via de Calandlijn. Daarmee onstaat een verbinding tussen Hoek van Holland en Nesselande.

Uitbreiding

De andere ondertekenaars van het convenant waren de wethouders van Schiedam, Peter Groeneweg, van Vlaardingen, Ruud van Harten, van Maassluis, Arnold Keijzer en Wim de Groot, bestuurder van de deelgemeente Hoek van Holland.

Baljeu, die ook wethouder van Rotterdam is, wees erop dat de nieuwe Hoekse Lijn in feite een uitbreiding wordt van metrolijn B die begint bij het strand van Nesselande. “Het wordt een lijn van strand naar strand, die dwars door het winkelhart van Rotterdam en de andere stedelijke centra in de regio loopt.”

Afspraken

“Na jarenlange voorbereiding hebben we nu afspraken gemaakt met de betrokken gemeenten, het ministerie en ProRail. De komende maanden moeten we nog enkele financiële onzekerheden oplossen, maar ik ben ervan overtuigd dat dat gaat lukken”, zei Baljeu.

Wim de Groot, bestuurder van Hoek van Holland, zegt dat een al lang gekoesterde wens van zijn deelgemeente in vervulling gaat. “Het doortrekken tot aan het strand is goed voor toerisme en economie in Hoek van Holland. Vanuit de hele regio kunnen gasten ons straks nog veel beter bereiken. Ook voor de Hoekse inwoners is het een flinke verbetering.”

Halte aan het strand

“Station Hoek van Holland Strand wordt verplaatst, waardoor er nu echt een halte aan het strand komt. Daarnaast worden de haltes ook nog eens het hele jaar door aangedaan. Uiteraard zal het bestuur de inwoners rond de Strandweg betrekken bij het gehele proces van de verlenging naar het strand”, aldus De Groot.

De wethouder van Maassluis, Arnold Keijzer, is vooral blij met de halte Steendijkpolder die zijn gemeente erbij krijgt. Ook benadrukte hij dat het spoorwegstation Schiedam Centrum wel zijn intercitystatus moet behouden. “Dat is belangrijk omdat de Waterweggemeenten daarmee goed aangesloten blijven op het nationale spoorwegnet.”, stelt Keijzer.

Bereikbaarheid ziekenhuis

Ook wethouder Ruud van Harten van de gemeente Vlaardingen benadrukte de intercitystatus van Schiedam Centrum. Verder gaf hij aan dat de verbouwing voor Vlaardingen een kwaliteitssprong in twee richtingen is. “Zowel onze verbinding met het strand als die met Rotterdam zal er flink op vooruit gaan.”

Peter Groeneweg, wethouder van Schiedam, wees op het belang van de metro voor de bereikbaarheid van het Vlietland Ziekenhuis. Ook sprak hij de stille hoop uit dat er misschien in de toekomst een halte mogelijk wordt ter hoogte van Harga, omdat de gemeente op de locatie van de voormalige sportvelden woningen wil bouwen.

Haltes moderniseren

De stadsregio Rotterdam (de samenwerking van vijftien gemeenten die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer) is opdrachtgever van het project. De stadsregio zal alle haltes volledig moderniseren waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk verbeteren.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.