Aantal reizigers RET neemt toe door metrolijn E

metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

Bij RET is het aantal reizigers in 2012 met vier procent toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat dankt het Rotterdamse vervoersbedrijf met name aan het succes van de metrolijn E die van Rotterdam Slinge naar Den Haag centraal rijdt. Ook nam het aantal zwartrijders in 2012 af. Dat maakte RET-directeur Pedro Peters bekend bij zijn nieuwjaarstoespraak.

“Steeds meer reizigers gebruiken de metro en ontdekken RandstadRail”, stelt Peters. Metrolijn E is onderdeel van RandstadRail en verbindt Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer met elkaar. De RET verzorgt de RandstadRail-verbinding tussen Rotterdam Slinge, Rotterdam centraal en Den Haag Centraal. HTM verzorgt het overige RandstadRail-vervoer.

Zwartrijden

Door de invoering van de OV-chipkaart en de toegangspoortjes nam het zwartrijden af. “De resultaten blijken structureel te zijn”, aldus Peters. 

“Helaas zorgt die kleine harde kern die nog overblijft wel voor zichtbare overlast en agressie. De RET zag de afgelopen jaren een halvering van het aantal incidenten, maar de hardheid van de resterende incidenten blijft een punt van zorg”, stelt de directeur.

Peters: “Ook afgelopen jaren vingen te veel collega’s weer klappen op. Onacceptabel. Het toont aan dat aandacht, tijd en geld voor dit onderwerp nodig blijft. Ik ben dan ook blij dat onze BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren, red.) afgelopen jaar een sterkere positie hebben gekregen. Zij kunnen tegenwoordig met de juiste bevoegdheid optreden als ze worden uitgescholden, bedreigd of mishandeld.”

Bonus

RET heeft in december op basis van haar prestaties een bonus van ruim 1 miljoen euro ontvangen van de stadsregio Rotterdam. Deze bonus wordt verdeeld onder de medewerkers. Een full-time RET’er ontvangt daardoor een bonus van 650 euro.

Het vervoersbedrijf moest vanwege bezuinigingen in 2012 een aantal buslijnen opheffen waardoor het aanbod afnam met 18 procent. Deze daling werd gecompenseerd door de groei van de metro. Door de bezuinigingen moest de RET afscheid nemen van meer dan tweehonderd medewerkers.

Nieuwe concessie

Met het winnen van de busconcessie in Rotterdam op 9 december kreeg het vervoersbedrijf er echter weer tweehonderd collega’s bij, inclusief 89 bussen. 

Met ingang van 9 december rijdt de RET de via openbare aanbesteding gewonnen busconcessie in de regio Rotterdam, inclusief het streekvervoer dat eerder door Qbuzz werd verzorgd.

Peters: “Na enkele weken durf ik nu toch wel te stellen dat de overgang naar de nieuwe concessie voor de klanten redelijk goed is verlopen. Zeker als ik om me heen kijk hoe dit bij andere concessieovergangen ging en gaat.”

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.