RET, metro

RET maakt winst in 2012 ondanks minder subsidie

De RET heeft vorig jaar 10,3 miljoen euro winst gemaakt terwijl de stadsvervoerder 6 procent minder exploitatiesubsidie ontving. 

Het aantal reizigers is met 3 procent toegenomen en het zwartrijden is afgenomen naar 1,73 procent. Dat is te danken aan de OV-chipkaart en de toegangspoortjes.

2012 was een veelbewogen jaar voor de Rotterdamse vervoerder. Door stevige rijksbezuinigingen moest er onder meer gesneden worden in het busaanbod voor de reiziger met een percentage van 16 procent. Ook moest de RET afscheid nemen van meer dan honderd collega’s.

Busconcessie

Aan de andere kant was 2012 het jaar waarin de RET de busconcessie voor regio Rotterdam inclusief de uitbreiding naar het streekvervoer won. De implementatie daarvan op 9 december 2012 verliep soepel.

Afgelopen jaar werden de laatste van de in totaal 53 nieuwe trams en 42 metro’s geleverd en in gebruik genomen.

Onderhandse gunning

In 2012 besloot de regering dat de aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden niet langer verplicht is. Inmiddels heeft de Stadsregio Rotterdam besloten het OV onderhands te gunnen aan de RET.

Algemeen directeur 

Pedro Peters van RET: “De behaalde resultaten in 2012 vormen een goede basis voor de realisatie van een nieuw bedrijfsplan dat inspeelt op ontwikkelingen in de samenleving en de politiek. Dit gaan wij realiseren door verder te gaan met de reeds ingezette kostenbeheersing, kwaliteitsverbetering, efficiëntie en effectiviteit.”

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.