Eerste treinen rijden eind 2014 naar station Nijmegen Goffert

ontwerp, station, Nijmegen-Goffert

De gemeente Nijmegen, stadsregio Arnhem Nijmegen ProRail en NS hebben vrijdag overeenkomsten getekend voor de realisatie van station Nijmegen Goffert. De eerste treinen rijden vanaf eind 2014 naar dit nieuwe station. De totale kosten van het station bedragen maximaal 13,5 miljoen euro.

In de projectovereenkomst staan afspraken over de rolverdeling tijdens de realisatie van het station en over het beheer van het station na oplevering door ProRail. In de overeenkomst tussen de stadregio en de NS staat onder welke voorwaarde NS station Nijmegen-Goffert bedient. Naar verwachting rijden de treinen na de opening vier keer per uur bij het nieuwe station.

Aanbestedingsprocedure

NS is de vervoerder op het traject Wijchen-Nijmegen-Arnhem, waar station Nijmegen Goffert aan ligt. Vanaf zondag 14 december 2014 stopt de trein minimaal twee keer per uur op dit station. Uitbreiding naar vier keer per uur is afhankelijk van de ontwikkelingen in de landelijke dienstregeling van NS. Naar verwachting zal het station dagelijks tussen de 3000 en 4000 in- en uitstappers trekken.

Nu de project- en bedieningsovereenkomsten zijn ondertekend, kan de realisatie van het station beginnen. De eerste stap is een aanbestedingsprocedure, die ProRail begeleidt. De overeenkomst betreft het station, de fietsenstalling en de nieuwe fietsbrug. Gelijktijdig realiseert de gemeente in de stationsomgeving een Kiss + Ride-zone met parkeerplaatsen. Ook komen er twee bushaltes uitgerust met actuele reisinformatie.

Keerspoor

Ook moeten het keerspoor in Wijchen en het derde spoor in Elst klaar zijn. Volgens de planning zijn die eind 2014 gereed. De stadsregio zal de eerste vijf jaar een jaarlijkse exploitatiebijdrage leveren om de stopsĀ  op station Nijmegen Goffert rendabel te maken voor NS.

De aanbesteding van station Nijmegen Goffert start in mei 2013. De gunning volgt in oktober. Naar verwachting begint de geselecteerde aannemer in het eerste kwartaal van 2014 met de bouw.

Financiering

Op 28 juni 2012 stemde de Stadsregioraad in met de financiering van het toekomstige station. De totale kosten van het station bedragen naar verwachting maximaal 13,5 miljoen euro. De stadsregio heeft 12,5 miljoen voor het station gereserveerd en de gemeente 1 miljoen euro. Dit bedrag wordt pas aangewend als het station duurder uitvalt dan 12,5 miljoen euro.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.