Maatregelen verminderen problemen met verkeerd uitchecken

Er worden op korte termijn diverse maatregelen genomen om de problemen bij het verkeerd uitchecken met de OV-chipkaart te verhelpen. Zo wordt er op stations met meerdere vervoerders en waar er een hoog percentage aan fouten in- en uitcheckhandelingen is, de inrichting en de communicatie verbeterd. Ook wordt er gewerkt om de compensatie bij een gemiste check out te automatiseren. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Er is een onderzoek gestart naar de kosten door het verkeerd uitchecken met de OV-chipkaart.

Mensen die vergeten uit te checken raken het instaptarief dat zij betalen voor hun reis kwijt. Ze kunnen dit geld terugkrijgen bij de desbetreffende vervoerders. Lang niet alle reizigers vragen dit geld terug. Daarnaast regelen vervoerders de compensatie allemaal op een andere manier wat verwarrend is voor reizigers.

Papieren OV-chipkaart

Het wordt op korte termijn mogelijk gemaakt om een enkele reis met meerdere vervoerders te laden op de OV-chipkaart. Daarnaast komt er een landelijke papieren OV-chipkaart voor eenmalig gebruik. Met deze kaart is het ook mogelijk om een enkele reis met meerdere vervoerders te maken.

Vorige week maakten de ANWB en reizigersorganisatie Rover ook al bekend dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de kosten door het verkeerd uitchecken met de OV-chipkaart. Mansveld meldde dit donderdag aan de Tweede Kamer.

Onderzoek

Het onderzoek naar de gemiste check-outs moet een totaalbeeld geven van de opbrengsten en kosten. Het onderzoek beslaat de periode van juli 2012 tot en met juni 2013. De resultaten daarvan worden dit najaar verwacht.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.