Siemens gaat wisselstellers RandstadRail vervangen

RandstadRail, metroverbinding

Siemens gaat de wisselstellers vervangen van de metroverbinding RandstadRail. Dat heeft HTM maandag bekendgemaakt. Directeur Pedro Peters stuurde eerder een brandbrief aan HTM vanwege maandenlange problemen aan de Haagse kant van de metroverbinding. HTM is verantwoordelijk voor dat gedeelte van het spoor.

De RET bood HTM aan om de wisselstellers, die de aanhoudende storingen veroorzaken, te vervangen door oude wisselstellers die zij op voorraad heeft. De wisselstellers, het mechanisme dat wissels in beweging brengt, zijn van andere leveranciers dan die aan de Rotterdamse kant en zijn veel vaker defect. Volgens HTM voldoen de wisselstellers van RET niet aan de specificaties die nodig zijn voor de vervanging.

Oplossen problemen

Met de vervanging van de wisselstellers is een bedrag gemoeid van 1,5 miljoen euro. Stadsgewest Haaglanden had eerder al een bedrag van 800.000 euro ter beschikking gesteld voor het oplossen van de problemen. HTM en Siemens stellen alles in het werk om de wissels voor de winterperiode december 2013 te hebben vervangen.

De huidige wisselstellers op het Haagse deel van de RandstadRail functioneren aanzienlijk slechter dan voorheen waardoor zich storingen voordoen in het beveiligingssysteem. Eerder werd gedacht dat de problemen werden veroorzaakt door het winterweer. Nader onderzoek wees uit dat dit niet het geval was.

Storingen

Het snel verhelpen van storingen verliep aan de Haagse kant van RandstadRail moeizaam, omdat HTM het onderhoud heeft uitbesteed. Met de aanschaf van Siemens-stellers komt nu het hele wisselsysteem (wissel, steller en beveiliging) in beheer van één bedrijf. Met deze maatregelen moet een einde komen aan het bovengemiddeld aantal storingen op RandstadRail waar dagelijks gemiddeld 39.000 instappers gebruik van maken.

Lees ook:

RET stuurt brandbrief over wisselstoringen RandstadRail

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.