Pedro Peters, directeur, RET

‘OV in kleine percelen aanbesteden, één stadsvervoerder verantwoordelijk’

Het is de droom van directeur Pedro Peters van de RET: naar het voorbeeld van Transport for London één gemeentelijk vervoersbedrijf verantwoordelijk maken voor het openbaar vervoer in een bepaald gebied. Daarna kan het OV in kleine percelen worden aanbesteed zodat ook kleine vervoerders een kans maken en niet alleen die paar grote bedrijven. De trams, bussen en metro’s krijgen dan de kleuren van de vervoerder die eindverantwoordelijk is. Ook in de Randstad is dit volgens Peters op die manier mogelijk.

Peters had de busconcessie van de regio Rotterdam, die eind 2012 is ingegaan, ook graag op die manier ingericht. “Wij hadden met de stadsregio samen het plan om meer dan de helft van dit vervoer geleidelijk op de markt te zetten. De stadsregio zou daarbij verantwoordelijk zijn voor het strategische deel, de RET voor het tactische deel en de operatie zou bij commerciële partijen uit de markt komen liggen.

Helaas stond de wet (Wet Personenvervoer 2000, red.) dit niet toe. Het busvervoer moest worden aanbesteed en nu is het één hele grote concessie geworden.”

Busconcessie

“We grepen net mis om dit te kunnen realiseren want in maart 2012 hadden we de busconcessie gewonnen, in april 2012 viel kabinet Rutte I en in oktober 2012 werd de nieuwe wet goedgekeurd. Maar toen was de busconcessie regio Rotterdam al een feit.”

De Wet Aanbestedingsvrijheid OV grote steden maakt het in de toekomst wél mogelijk om in Rotterdam een concessiegebied op die manier in percelen in te delen en vervolgens onder regie aan te besteden. Dit kan volgens de directeur naar het voorbeeld van Transport for London. Deze wet maakt het mogelijk voor vier grote steden om een OV-concessie aan een eigen gemeentelijk vervoersbedrijf te verlenen, zonder dat daarvoor een aanbesteding voor nodig is.

Transport for London

“Transport for London rijdt de metro’s zelf en besteedt het busvervoer uit. Je ziet de bussen in de kleuren van Transport for London en op de achterkant staat bijvoorbeeld operated by Arriva.” 

Het voordeel voor de klanten is dat alles er hetzelfde uitziet. En voor de kleine bedrijven valt er op die manier ook wat te verdienen. Je zou je hierbij zelfs voor kunnen stellen dat de RET de bussen aanschaft en dat de kleine vervoerders hier vervolgens in rijden.”

Ook het railvervoer in de hele Randstad zou volgens Peters op zo’n manier door meerdere bedrijven uitgevoerd kunnen worden. “In de Randstad kunnen dan best meerdere vervoerders rijden. Eén vervoerder dient daarbij echter de regie in handen te hebben. Op deze manier gebeurt dit ook in London en deze stad is ongeveer net zo groot als de gehele Randstad.”

Liberalisering personenvervoer

Het pleidooi van Peters past binnen de plannen van de Europese Commissie voor het liberaliseren van het personenvervoer per trein. De Commissie wil het Nederlandse spoornetwerk in drie of vier stukken opknippen om meerder vervoerders op het spoor te kunnen toelaten.

Net als Hans Rat, voormalig secretaris-generaal van de UITP, ziet Peters toekomst in de omvorming naar een metrosysteem. “Tot een kilometer of 30 kun je aan een metro denken. Voor langere afstanden is het beter om treinen in te zetten.”

Lightrail

“Wij geloven heilig in het lightrailconcept. Ik ben daarom ook trots dat wethouder Baljeu in deze tijd heeft doorgezet met de Hoekse Lijn. De stadsregio investeert 300 miljoen in dit project.” De treinverbinding Hoekse Lijn wordt omgebouwd tot metroverbinding en verlengd tot het strand van Hoek van Holland. De ombouw moet in 2017 gereed zijn.

“Het aantal reizigers zal toenemen. Metro’s kunnen sneller optrekken en sneller remmen. Je bent ongeveer dezelfde tijd onderweg, maar vervoert veel meer mensen tussen meer stations. De metro’s zullen minstens eens in de tien minuten gaan rijden.”

RandstadRail

“Wij geloven in de toekomst van metrosystemen. RandstadRail bewijst dit. Toen de NS nog met treinen op dit traject reed, reisden er dagelijks 7.000 mensen met deze vervoerder. Wij tellen nu 30.000 reizigers per dag.”

De Hoekse Lijn loopt tussen Schiedam en Hoek van Holland. RandstadRail is een lightrail-verbinding tussen de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en ontsluit de tussenliggende woon- en werkgebieden. De RET wil de Hoekse Lijn in 2017 kostendekkend gaan exploiteren.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

4 reacties op “‘OV in kleine percelen aanbesteden, één stadsvervoerder verantwoordelijk’”

baxspace|15.10.13|11:21

Is dit niet een beetje het concept dat r-net moet zijn? Ik zag in Londen inderdaad dat sommige lijnen door Abellio (spel ik dat goed?) uitgevoerd werd. Toch een NS-tak.
Vraag bij dit soort van constructies is: wie is verantwoordelijk? Wie kan worden aangesproken op wanprestatie? Voor de klant totaal onduidelijk.
Wat wel slecht is is dat bijv. lijn 45 (Leiden/Den Haag) door 2 vervoerders wordt uitgevoerd. Waarom? Slecht voor de klant!

baxspace|15.10.13|11:23

Zie: http://www.omroepwest.nl/nieuws/02-09-2013/arriva-en-veolia-rijden-samen-op-lijn-45-tussen-den-haag-en-leiden
De klant heeft hier absoluut geen belang bij. Verschillende regels gelden voor het instaptarief met je OV-chip. Verschillende abonnementen zijn van toepassing. Steeds gokken welk bedrijf je van A naar B brengt. Waardeloos!

Fred van Hoek|16.10.13|20:08

Het begin is zeer goed dat 1 bedrijf de regie heeft en kleinere bedrijven mee kunnen helpen voor een soepel en goed openbaar vervoer MAAR dan worden er kleine busjes ingezet (maximaal 8 personen ) en vervolgens stappen er 15 mensen uit. Is dat wat we willen??????

Paul Lamote|20.10.13|16:34

@Fred van Hoek
Hoezo kleine busjes? Daar is helemaal geen sprake van. In London rijden de meeste inschrijvers met dubbeldekkers, niet met kleine busjes.

@Baxspace
U snapt het vrees ik niet, dit is een heel ander concept dan bij lijn 45. De vervoerders rijden in opdracht van de RET en worden per uur betaald door de RET. De reiziger betaalt aan de RET. Voor de reiziger blijft de RET het enige aanspreekpunt, net als Tfl dat in Londen is en de Lijn dat in Belgie is (werken met dit zelfde concept).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘OV in kleine percelen aanbesteden, één stadsvervoerder verantwoordelijk’ | OVPro.nl
Pedro Peters, directeur, RET

‘OV in kleine percelen aanbesteden, één stadsvervoerder verantwoordelijk’

Het is de droom van directeur Pedro Peters van de RET: naar het voorbeeld van Transport for London één gemeentelijk vervoersbedrijf verantwoordelijk maken voor het openbaar vervoer in een bepaald gebied. Daarna kan het OV in kleine percelen worden aanbesteed zodat ook kleine vervoerders een kans maken en niet alleen die paar grote bedrijven. De trams, bussen en metro’s krijgen dan de kleuren van de vervoerder die eindverantwoordelijk is. Ook in de Randstad is dit volgens Peters op die manier mogelijk.

Peters had de busconcessie van de regio Rotterdam, die eind 2012 is ingegaan, ook graag op die manier ingericht. “Wij hadden met de stadsregio samen het plan om meer dan de helft van dit vervoer geleidelijk op de markt te zetten. De stadsregio zou daarbij verantwoordelijk zijn voor het strategische deel, de RET voor het tactische deel en de operatie zou bij commerciële partijen uit de markt komen liggen.

Helaas stond de wet (Wet Personenvervoer 2000, red.) dit niet toe. Het busvervoer moest worden aanbesteed en nu is het één hele grote concessie geworden.”

Busconcessie

“We grepen net mis om dit te kunnen realiseren want in maart 2012 hadden we de busconcessie gewonnen, in april 2012 viel kabinet Rutte I en in oktober 2012 werd de nieuwe wet goedgekeurd. Maar toen was de busconcessie regio Rotterdam al een feit.”

De Wet Aanbestedingsvrijheid OV grote steden maakt het in de toekomst wél mogelijk om in Rotterdam een concessiegebied op die manier in percelen in te delen en vervolgens onder regie aan te besteden. Dit kan volgens de directeur naar het voorbeeld van Transport for London. Deze wet maakt het mogelijk voor vier grote steden om een OV-concessie aan een eigen gemeentelijk vervoersbedrijf te verlenen, zonder dat daarvoor een aanbesteding voor nodig is.

Transport for London

“Transport for London rijdt de metro’s zelf en besteedt het busvervoer uit. Je ziet de bussen in de kleuren van Transport for London en op de achterkant staat bijvoorbeeld operated by Arriva.” 

Het voordeel voor de klanten is dat alles er hetzelfde uitziet. En voor de kleine bedrijven valt er op die manier ook wat te verdienen. Je zou je hierbij zelfs voor kunnen stellen dat de RET de bussen aanschaft en dat de kleine vervoerders hier vervolgens in rijden.”

Ook het railvervoer in de hele Randstad zou volgens Peters op zo’n manier door meerdere bedrijven uitgevoerd kunnen worden. “In de Randstad kunnen dan best meerdere vervoerders rijden. Eén vervoerder dient daarbij echter de regie in handen te hebben. Op deze manier gebeurt dit ook in London en deze stad is ongeveer net zo groot als de gehele Randstad.”

Liberalisering personenvervoer

Het pleidooi van Peters past binnen de plannen van de Europese Commissie voor het liberaliseren van het personenvervoer per trein. De Commissie wil het Nederlandse spoornetwerk in drie of vier stukken opknippen om meerder vervoerders op het spoor te kunnen toelaten.

Net als Hans Rat, voormalig secretaris-generaal van de UITP, ziet Peters toekomst in de omvorming naar een metrosysteem. “Tot een kilometer of 30 kun je aan een metro denken. Voor langere afstanden is het beter om treinen in te zetten.”

Lightrail

“Wij geloven heilig in het lightrailconcept. Ik ben daarom ook trots dat wethouder Baljeu in deze tijd heeft doorgezet met de Hoekse Lijn. De stadsregio investeert 300 miljoen in dit project.” De treinverbinding Hoekse Lijn wordt omgebouwd tot metroverbinding en verlengd tot het strand van Hoek van Holland. De ombouw moet in 2017 gereed zijn.

“Het aantal reizigers zal toenemen. Metro’s kunnen sneller optrekken en sneller remmen. Je bent ongeveer dezelfde tijd onderweg, maar vervoert veel meer mensen tussen meer stations. De metro’s zullen minstens eens in de tien minuten gaan rijden.”

RandstadRail

“Wij geloven in de toekomst van metrosystemen. RandstadRail bewijst dit. Toen de NS nog met treinen op dit traject reed, reisden er dagelijks 7.000 mensen met deze vervoerder. Wij tellen nu 30.000 reizigers per dag.”

De Hoekse Lijn loopt tussen Schiedam en Hoek van Holland. RandstadRail is een lightrail-verbinding tussen de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en ontsluit de tussenliggende woon- en werkgebieden. De RET wil de Hoekse Lijn in 2017 kostendekkend gaan exploiteren.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

4 reacties op “‘OV in kleine percelen aanbesteden, één stadsvervoerder verantwoordelijk’”

baxspace|15.10.13|11:21

Is dit niet een beetje het concept dat r-net moet zijn? Ik zag in Londen inderdaad dat sommige lijnen door Abellio (spel ik dat goed?) uitgevoerd werd. Toch een NS-tak.
Vraag bij dit soort van constructies is: wie is verantwoordelijk? Wie kan worden aangesproken op wanprestatie? Voor de klant totaal onduidelijk.
Wat wel slecht is is dat bijv. lijn 45 (Leiden/Den Haag) door 2 vervoerders wordt uitgevoerd. Waarom? Slecht voor de klant!

baxspace|15.10.13|11:23

Zie: http://www.omroepwest.nl/nieuws/02-09-2013/arriva-en-veolia-rijden-samen-op-lijn-45-tussen-den-haag-en-leiden
De klant heeft hier absoluut geen belang bij. Verschillende regels gelden voor het instaptarief met je OV-chip. Verschillende abonnementen zijn van toepassing. Steeds gokken welk bedrijf je van A naar B brengt. Waardeloos!

Fred van Hoek|16.10.13|20:08

Het begin is zeer goed dat 1 bedrijf de regie heeft en kleinere bedrijven mee kunnen helpen voor een soepel en goed openbaar vervoer MAAR dan worden er kleine busjes ingezet (maximaal 8 personen ) en vervolgens stappen er 15 mensen uit. Is dat wat we willen??????

Paul Lamote|20.10.13|16:34

@Fred van Hoek
Hoezo kleine busjes? Daar is helemaal geen sprake van. In London rijden de meeste inschrijvers met dubbeldekkers, niet met kleine busjes.

@Baxspace
U snapt het vrees ik niet, dit is een heel ander concept dan bij lijn 45. De vervoerders rijden in opdracht van de RET en worden per uur betaald door de RET. De reiziger betaalt aan de RET. Voor de reiziger blijft de RET het enige aanspreekpunt, net als Tfl dat in Londen is en de Lijn dat in Belgie is (werken met dit zelfde concept).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.