Touch and Travel, Deutsche Bahn

Tweede Kamer wil OV-chip 2.0 versneld invoeren

De Tweede Kamer heeft op dinsdag 3 december een motie aangenomen die pleit voor een versnelde ontwikkeling van OV-chip 2.0. De ChristenUnie en de VVD dienden een motie in waarin zij aangeven dat er voor 2016 een systeem van roaming dient te komen in het betaalsysteem voor het openbaar vervoer. Zij willen dat de markt voor elektronisch betalen in het OV wordt geopend, zodat meerdere partijen deur tot deur-vervoer kunnen aanbieden in Nederland. Deze aanbieders verrekenen vervolgens de kosten met de verschillende vervoerders. Voor deze motie bleek dinsdag in de Tweede Kamer een breed draagvlak te zijn.

De huidige in- en uitcheckpaaltjes en de controle-apparatuur van conducteurs dienen volgens Kamerleden Betty de Boer (VVD) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie) door Trans Link Systems (TLS) toegankelijk te worden gemaakt voor aanbieders van andere systemen zoals Touch and Travel. Daardoor blijft het in- en uitchecken en de controle eenduidig voor reizigers.

Vervoerder Arriva is in Friesland een proef gestart met dit systeem waarbij reizigers met hun smartphone inchecken en achteraf kunnen afrekenen.

Nieuwe technieken

Mansveld gaf eerder in de Tweede Kamer aan terughoudend te zijn over het gebruik van ‘verschillende technieken’ naast elkaar. Ook wilde ze geen einddatum vaststellen waarin deze innovaties gerealiseerd dienen te worden. Een meerderheid van de Tweede Kamer gaf dinsdag aan hier wél het belang van in te zien en steunt deze motie.

De ChristenUnie en de VVD willen dat de OV-markt meer gaat lijken op de telecommarkt. “Wij willen dat de OV-chipkaart een echte gemakskaart wordt. Je ziet nu dat mensen reizen met verschillende kaartjes op zak, ze hebben te maken met verschillende loketten, de vervoerders hanteren verschillende tariefsystemen. Het is niet de gemakskaart zoals die beloofd is”, zo verklaarde Dik-Faber eerder.

Markt opengooien

De ChristenUnie en VVD willen dat de markt voor de OV-chipkaart helemaal wordt opengegooid. Daardoor hoeft de vervoerder niet automatisch de verkoper van de OV-chipkaart te zijn. Volgens de Kamerleden moet het mogelijk zijn om  bijvoorbeeld bij de ANWB of Bol.com kilometers in te kopen en daarmee te reizen met de verschillende bus-, tram, metro- en treinmaatschappijen.

Ook betalen van de rekening achteraf moet volgens de Kamerleden mogelijk zijn. Eventuele klachten kunnen worden ingediend bij het bedrijf waar de kilometers zijn ingekocht of bij wie een abonnement is afgenomen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.