Amsterdam wil frequentie verhogen met extra materieel

Metro, metropolis, Alstom, GVB
De GVB-metro's zijn al uitgerust in rood en zilvergrijs

GVB gaat samen met stadsregio Amsterdam en gemeente Amsterdam onderzoeken of de frequentie van de metro na de introductie van de Noord/Zuidlijn verder kan worden verhoogd. Mogelijk dient daarbij meer materieel besteld te worden bovenop de huidige bestelling van metro’s die bij producent Alstom is gedaan.

De partijen onderzoeken onder meer of het voordeliger is om kortere voertuigen te bestellen. Met een combinatie van lange en korte voertuigen kan mogelijk een voordeel worden behaald op de investerings- en exploitatiekosten.

Metro’s

Stadsregio Amsterdam heeft eerst 23 en daarna nog 5 extra, nieuwe lange metrostellen bij van het type Metropolis bij besteld. Vier van deze metro’s zijn al in bedrijf. Vergelijkbare metro’s rijden in onder andere Barcelona, Budapest en Istanbul. Uit een vervoersmodellering blijkt dat het mogelijk is om met deze bestelling de komende 10 tot 15 jaar reizigers, ook op de drukste tijdstippen, te vervoeren.

In de metrostellen van Alstom zitten zogenaamde ‘langsbanken’. Daarmee is de verhouding tussen zit- en staanplaatsen veranderd ten opzichte van de huidige situatie. Daardoor zijn minder zitplaatsen beschikbaar, maar kunnen meer reizigers worden vervoerd. Deze beslissing is in februari 2006 genomen door de Amsterdamse gemeenteraad.

Onderzoek

Eind maart wordt de uitkomst van het onderzoek naar de verhoging van de frequentie van de metro verwacht. Afhankelijk van de uitkomsten kunnen extra bestellingen van metromaterieel, lang of kort, worden gedaan.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.