RET koopt 16 nieuwe metro’s voor Hoekse Lijn

V.l.n.r: Oliver Schmidt, Bombardier Transportation, wethouder Jeannette Baljeu en directeur Pedro Peters van de RET

De RET heeft maandag het contract getekend voor de aanschaf van 16 nieuwe metro’s voor de Hoekse Lijn. Deze nieuwe metrolijn wordt eind 2017 in gebruik genomen en verbindt Rotterdam met het strand van Hoek van Holland. De RET gaat deze verbinding zonder subsidie exploiteren en financiert ook de totale kosten van 80 miljoen euro voor de nieuwe voertuigen uit eigen middelen.

De voertuigen die de RET aanschaft zijn van de SG3-serie. Dit type lightrailvoertuigen rijden op dit moment al op RandstadRail. De nieuwe metro’s zijn uitgerust met gestoffeerde zittingen en klimaatregeling dat bijdraagt aan meer comfort. De rijtuigen worden voorzien van televisieschermen waarop actuele reizigersinformatie en camerabeelden te zien zijn. Een metrotrein bestaat uit twee voertuigen van elk 42 meter met een capaciteit van 540 passagiers.

Reizigersgroei

Pedro Peters: “Het aantal reizigers tussen Hoek van Holland en station Beurs neemt naar verwachting met circa 40 procent toe. De RET kan dankzij grote reizigersgroei en efficiënte bedrijfsvoering de kosten van de exploitatie van de Hoekse Lijn, zoals het materieel, energie en personeel, volledig dekken uit de inkomsten van de vervoersbewijzen.”

Wethouder Jeannette Baljeu was een van de aanwezigen tijdens het ondertekenen van het contract. Zij onderstreept het belang: “Met het ondertekenen van het contract voor de aanschaf van zestien gloednieuwe metrovoertuigen is er weer een concrete stap gezet in de realisatie van Hoekse Lijn. Na het succes van de Randstadrail zal door de hoge frequente, het aandoen van meer stations en de aansluiting van de Hoekse Lijn op het Rotterdamse metronet, het aantal reizigers met het OV aanzienlijk stijgen.”

Planning

De fabrikant Bombardier is content met deze nieuwe opdracht van de RET. “Deze nieuwe order bevestigt het feit dat de RET tevreden is over de bestaande voertuigen,” zegt Oliver Schmidt, Vice President, Light Rail Vehicles, Bombardier Transportation. “Met het ondertekenen van het contract continueren we de succesvolle samenwerking.”

De voertuigen worden vanaf begin 2016 gefaseerd geleverd en de laatste in december 2016, zodat er ruim voldoende tijd is om de nieuwe metro’s te testen en kinderziektes te verhelpen. De Hoekse Lijn wordt eind 2017 toegevoegd aan het Rotterdamse metronetwerk. Metrolijn B gaat dan rijden van het strand van Nesselande tot het strand van Hoek van Holland.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.