Centraal Station, Rotterdam

Reizigers meest tevreden over stations Rotterdam en Leiden

Overstappende reizigers zijn het meest tevreden over de treinstations Rotterdam CS en Leiden CS. Dat blijkt uit een onderzoek van Rover naar de klanttevredenheid over overstappunten tussen bus, trein, tram en metro. Reizigers zijn het minst te spreken over stations Utrecht CS en Arnhem.

Naast de stations Rotterdam en Leiden zijn veel reizigers tevreden over station Groningen. De stations kregen een pluim voor overzichtelijkheid, uiterlijk en prettige sfeer. Reizigers geven aan veel belang te hechten aan de sfeer, een mooie inrichting en reinheid zijn daarbij randvoorwaarden. Maar ook beschut kunnen wachten, voorzieningen en reuring zijn factoren die volgens hen bijdragen aan een prettige sfeer. Ook nieuwe (gerenoveerde) stations of station in verbouwing krijgen positieve reacties.

Beoordeling

Het minst tevreden zijn reizigers over de stations Utrecht en Arnhem. Voor station Utrecht geldt dat de verbouwing veel overlast geeft. Reizigers geven aan name moeite te hebben met het vinden van hun weg. Op station Arnhem klagen reizigers vooral over de integratie van het treinstation met het busstation en de oncomfortabele wachtruimten.

De grootste problemen die reizigers ervaren op overstappunten zijn gebrek aan beschutte wachtruimten, een onlogische indeling, een onveilige sfeer, gebrek aan voorzieningen en slechte toegankelijkheid. Ook de onlogische plaatsing van de OV-chippalen werd vaak genoemd, waarbij reizigers soms ver moeten lopen om te kunnen in- en uitchecken. Opvallend is dat reizigers breder kijken dan naar het overstappunt zelf: veel aangedragen verbeterpunten hebben betrekking op aanrijdroutes voor auto en fiets en oversteekplekken voor voetgangers.

Samen op reis

Het onderzoek werd eind 2013 uitgevoerd onder 1427 reizigers. Het rapport ‘Reizigerspeiling naar de staat van OV-knooppunten’ is door Rover gestuurd naar regionale overheden en overlegorganen. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van Samen op Reis.

Samen op Reis is een initiatief van Rover en Urgenda. Met dit project wil de sector (vervoerders, overheden en consumentenorganisaties) het openbaar vervoer naar een hoger plan tillen en de weg effenen voor een landelijk betere afstemming in de openbaar vervoerbranche. Samen op Reis bestaat uit projecten die tot doel hebben om de reiziger sneller en beter van deur tot deur te brengen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.