Werk onderhoudsmonteurs GVB verandert met komst Metropolis-metro

Karel van Gils, directeur Techniek, GVB

Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft voor het onderhoud van de Metropolis-metro M5 een nieuwe lijnwerkplaats gebouwd. Dit was onder meer nodig omdat de metro’s met een lengte van 120 meter niet in de oude werkplaats in Diemen passen. De nieuwe werkplaats is daarom langer en uitgerust met de nieuwste technische faciliteiten. De M5-metro is voorzien van veel elektronica waardoor de dagelijkse werkzaamheden van de onderhoudsmonteurs van GVB veranderen.

Met het oog op de opening van de metroverbinding Noord/Zuidlijn in 2017, het groeiend aantal metroreizigers en het vervangen van de oudste metro’s de ‘Zilvermeeuw’ heeft de gemeente Amsterdam in 2010 28 nieuwe metro’s bij Alstom besteld, de M5 Metropolis. Deze metro’s vullen de volledig perronlengte van de Amsterdamse metrostations en hebben een capaciteit van bijna duizend reizigers. Om de nieuwe metro’s goed te onderhouden heeft het GVB een nieuwe werkplaats naast de oude werkplaats in Diemen gebouwd.

Bekijk hier het video-interview met Karel van Gils, directeur Techniek GVB:

Introductieproces

Karel van Gils, directeur Techniek GVB: ”GVB is op dit moment bezig met een zorgvuldig introductieproces. Elke nieuwe metro die aankomt doorloopt een zorgvuldig testproces.” Op dit moment rijden er al elf M5-metro’s in de dienstregeling van GVB. Twee doorlopen op dit moment een introductieproces. De andere voertuigen volgen later dit jaar.

De metro M5 is uniek in zijn soort. Stefan Epema, projectleider van het M5-project: “Wij hebben de specificaties van de nieuwe metro aan Alstom doorgegeven. De voertuigen hebben het Metropolis-concept als basis. Wij gaven de fabrikant de opdracht om ze 2,30 meter hoog te maken, dat is uniek in de wereld. Verder is de metro volledig voorzien van airco. De metro heeft geen aparte cabines meer, dus passagiers kunnen door het hele voertuig heen lopen. Dat verhoogt het gevoel van veiligheid. De metro’s zijn ook met camerabeveiliging uitgerust.”

Passagiers

“Als passagiers kunnen instappen geven de deuren groen licht en als dat niet meer kan, lichten ze rood op. Verder worden bij aankomst op het station de deuren verlicht aan de kant waar passagiers de metro kunnen verlaten”, aldus Epema.

“De M5 bestaat uit twee ‘halve treinen’ die redundant zijn uitgevoerd. Dat betekent dat als onderdelen van een van de metro uitvallen, het voertuig in de meeste gevallen toch kan blijven rijden”, zo vervolgt hij.

Elektronica

De M5-metro is voorzien van veel elektronica waardoor de dagelijkse werkzaamheden van monteurs veranderen. Van Gils: ”We zien in de werkplaats een verschuiving van mechanische werkzaamheden naar elektronische werkzaamheden. De metro’s hebben bijvoorbeeld uitgebreide diagnosesystemen en reisinformatie. En dat betekent dat het werk voor de monteurs verandert.”

”De monteurs worden in eerste instantie getraind door de leverancier Alstom volgens het Train de trainer principe. De opgeleide instructeurs binnen GVB leiden vervolgens hun collega’s op”, aldus de directeur Techniek.

Nieuwe processen

Naast de vernieuwde onderhoudswerkzaamheden voor de monteurs zijn ook de processen in de werkplaats in Diemen veranderd. Zo is de diagnose van voertuigen, personeelsplanning en -ondersteuning op een centrale plek samengebracht. 
 
Van Gils: ”De investering is niet alleen ingrijpend geweest voor wat betreft de verbouwing maar ook voor de processen. Dat betekent dat we veel meer doen vanuit een centrale locatie met diagnose en ondersteuning voor de monteurs.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.