‘OV moet beter inspelen op klimaatverandering’

metro, regen, weer, GVB, Amsterdam, straat blank

Het openbaar vervoer in Nederland moet beter inspelen op klimaatverandering. Want de regen-overlast van maandag laat zien dat de OV-infrastructuur onvoldoende bestand is tegen dergelijke weersomstandigheden. Dat vindt de Maatschappij voor beter OV. Voorzitter Rikus Spithorst pleit dan ook voor maatregelen om het OV beter tegen dit soort weer bestand te maken.

“Klimaatdeskundigen verwachten dat in Nederland en omstreken in de nabije toekomst forse regenval en hevige onweersbuien steeds vaker zullen voorkomen”, weet Spithorst. “Op allerlei plaatsen ontstonden stroomstoringen waardoor het treinverkeer grotendeels kwam stil te liggen, maar ook allerlei spoor- en metrostations liepen onder water.”

Wateroverlast

Deze wateroverlast kan volgens hem worden voorkomen door het aanleggen van waterdrempels (lichte verhogingen bij ingangen van stations en tunnels, zodat regenwater niet het station of de tunnel in stroomt), overdekte trapopgangen zodat het niet inregent en waterbergingen zoals bij de nieuw gebouwde parkeergarage bij de Euromast in Rotterdam.

Spithorst: “Verder zal de technische apparatuur langs de spoorbanen beter bestand moeten worden gemaakt tegen onweer. Storingen door blikseminslag komen steeds vaker voor. Technici zullen ontwerpen van apparatuur moeten aanpassen, zodat bliksemafleiders effectiever kunnen zijn bij het zoveel mogelijk voorkomen van storingen en het zoveel mogelijk beperken van de gevolgen daarvan.”

Metro- en tramlijnen

Ook het wegverkeer ondervond maandag stevige hinder van regen en onweer. “Wellicht kan kennis op het vlak van bescherming tegen weersomstandigheden van snelwegen en van spoor-, metro- en tramlijnen worden gebundeld”, aldus Spithorst.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.