Stadsregio legt ombouw Hoekse Lijn voor aan spoormarkt

Vlaardingen Centrum, station

Stadsregio Rotterdam vraagt spooraannemers om mee te denken over de ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding. De bestaande spoorlijn tussen Schiedam-Centrum en Hoek van Holland wordt omgebouwd naar een verbinding waar zowel metro’s met een hoge frequentie als goederentreinen zullen rijden. Om het realiteitsgehalte van de plannen te toetsen en inzicht te krijgen op de kansen en risico’s is er op 6 oktober een marktconsultatie over het contract Baan en Stations.

Het omvangrijke contract Baan en Stations betreft het vernieuwen van het spoor tussen Schiedam en Hoek van Holland en een spoorverlenging van 900 meter naar Hoek van Holland Strand. Daarnaast maken de renovatie van zeven bestaande stations en de realisatie van twee nieuwe stations (Hoek van Holland Strand en station Steendijkpolder in Maassluis) deel uit van de opdracht. De opdrachtnemer zal de werkzaamheden van nevenopdrachtnemers coördineren, onder andere op het gebied van energievoorziening, spoorbeveiliging en installatie.

Ombouwfase

Stadsregio Rotterdam wijst erop dat het contract “een grote diversiteit aan disciplines en werkzaamheden betreft over een groot geografisch gebied”. Het is de bedoeling dat de gehele ombouwfase vijf maanden duurt. Het gaat hierbij om de periode tussen het stilleggen van het treinverkeer en het starten van het personenvervoer per metro en goederenvervoer per trein over de nieuwe verbinding. De verlenging van naar het nieuwe station Hoek van Holland Strand kan niet in dezelfde periode worden gerealiseerd en vindt direct daarna plaats.

Onderdeel van het project is de volledige modernisering van alle stations langs de lijn, waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk zullen verbeteren. Zo wordt bij de huidige stations de perronhoogte en de breedte van de doorgang van de voertuigen aangepast. Metro’s hebben in tegenstelling tot treinen een gelijkvloerse instap om reizigers zo snel mogelijk te laten in- en uitstappen en de toegankelijkheid te bevorderen. Ook komen op alle stations van de nieuwe Hoekse Lijn metropoortjes en OV-chipkaartapparatuur.

Marktconsultatie

De nieuwe Hoekse Lijn takt straks in Schiedam aan op het huidige metronetwerk van Rotterdam. Dat betekent dat reizigers vanuit Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen geen directe verbinding meer hebben met Rotterdam Centraal. Het ontbreken van een directe verbinding met Rotterdam Centraal wordt door een aantal deskundigen als een bezwaar gezien, maar de RET, stadsregio Rotterdam en bestuurders van omliggende gemeenten verwachten dat de nieuwe situatie voor een groot deel van de reizigers juist voordelen heeft.

“Om per metro naar Rotterdam Centraal te gaan, kunnen reizigers overstappen op station Beurs. Reizigers die per trein verder willen, kunnen afhankelijk van hun eindbestemming ook overstappen op Schiedam Centrum. Dit betekent in beide gevallen dat voor een klein deel van de reizigers de reistijd langer zal worden. Voor reizigers met de bestemming Den Haag of Amsterdam verandert er feitelijk niets, aangezien zij nu ook al op Schiedam Centrum overstappen”, zo verklaarde wethouder Ruud van Harten van de gemeente Vlaardingen eerder tegenover OVPro.

Exploitatie

De RET, die metrodiensten na de ombouw gaat verzorgen, tekende in februari van dit jaar het contract voor de aanschaf van 16 nieuwe metro’s voor dit traject. De RET gaat de Hoekse Lijn zonder subsidie exploiteren en heeft ook de kosten van 80 miljoen euro voor de nieuwe voertuigen uit eigen middelen gefinancieerd. Op dit moment rijden er nog passagierstreinen van NS tussen Hoek van Holland en Rotterdam Centraal.
 De ingebruikname van de nieuwe Hoekse Lijn staat gepland voor eind 2017.

De marktconsultatie vindt op maandag 6 oktober van 13.00 tot 17.30 uur plaats op een nog nader te bepalen locatie in de regio Rotterdam. Aanmelden kan via de uitnodiging van de Stadsregio Rotterdam.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.