Studenten, opladen, OV-chipkaart

Taskforce onderzoekt spitsmijden OV door studenten

Een taskforce met vertegenwoordigers van onder andere studenten en scholieren, onderwijsinstellingen, openbaarvervoerbedrijven en decentrale overheden gaat op zoek naar manieren om studenten efficiënter gebruik te laten maken van het openbaar vervoer. De taskforce Beter Benutten Onderwijs en Openbaar Vervoer staat onder leiding van Jeannette Baljeu, de voormalige wethouder verkeer van Rotterdam. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Doel van de taskforce is om het bestaande OV-product voor studenten te handhaven, voor een lagere prijs. De geraamde opbrengst van de taskforce, tweehonderd miljoen euro, wordt geïnvesteerd in het hoger onderwijs. Deze besparing kan worden gehaald door bijvoorbeeld doelmatiger gebruik van de gebouwen van onderwijsinstellingen. Hogescholen en universiteiten zouden collegetijden beter kunnen spreiden over de dag of meer gebruik kunnen maken van digitale middelen voor kwalitatief goed onderwijs op afstand.

spitsreizen

De meeste colleges vinden nu plaats aan het einde van de ochtend en in de vroege middag. Hierdoor worden studenten gedwongen om in de ochtend- en middagspits te reizen. Grofweg de helft van alle kilometers die studenten maken vindt tijdens de spitsen plaats. Betere spreiding over de dag leidt tot vermindering van de dure spitsreizen.

De taskforce gaat nadrukkelijk op zoek naar maatwerk in de regio’s. Het openbaar vervoer op het platteland heeft immers te maken met ander reisgedrag van studenten dan dat in de Randstad. Net zoals de directe omgeving van een hogeschool of universiteit met andere verkeersstromen te maken heeft dan een regio waar geen hoger onderwijs is gevestigd. De taskforce begint nog deze maand en zal eind 2015 een aanpak voor de korte termijn en een aanpak tot 2025 voorstellen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.